- fre 25 maj 2012, 22:09
#648833
Snackade litet med en verkstad om just min C30 2.F som går som tåget ,dock är det en 2012:a med typ..allt ,kanske litet skillnad men först och främst verkar många haft meck med 1.8 motorn,2.0:an är klart lugnare i drift .
ett par tips är att just fleximodellerna behöver gå minst 15 minuter när du tankat innan du slår av för att den skall mäta bränsleblandningen, struntar man i det kommer den stå kvar på det du slog i förra gången. för att fixa det, öppna tanken, av me dlocket och stäng och starta ,elelr slå i litet soppa,bara du har den på i minst en kvart. många som kanske tankar på vägen hem för att slippa det på morgonen tankar ofta nära hemmet ..till och med jag för många använder samma mack som den man alltid använder..vi är vanedjur,och det är inte jätteofta man kör 15 minuter från tankplatsen till dit man bor om man inte bor i biltäta områden med köer,förutsatt att man just tankar nära boendet. Kontentan blir att man ofta kör felinställt,det är en flexibil,dock får man inte dessa problem om man låter bli att mixa bränslet hela tiden men procenthalterna varierar så det är bra att testa .
ett annat tips är att etanolkörningen behöver ibland litet ren soppa för att göra ren spridarna,det är samma trick de gör på verkstaden när de får in en begagnad bil ,de tankar upp den ,in med avgasslang och låter den gå en stund på ren bensin innan de ens rör programmeringen.
Sedan är det mycket snack om ekonomi och etanol osv och att dieselbilarna skulle va billigare. Det är ren bullshit,men det varierar med utetempen. En varm dag drar den klart mer etanol än en kall dag, men en kall dag kommer du väldigt långt på etanolen , jag tankar avsevärt billigare på etanol, det märks verkligen i plånkan när man ska betala med ett etanolpris på 9.50 mot bensinen på 14-15 kronor. Du får nästan en hel liter mer etanol extra än bensin,och ialla fall min ganska lugnt körda bil,mycket resor på den drar definitivt i underkant mot vad de indikerat i värdena. Var försiktig med låga och höga varv så kommer du trivas bra med den,det är inte direkt en familjebil utan en tyvärr nu nedlagd ,mycket bra tjänstebil
för oss som typ bara behöver kostym,en portfölj och litet mindre grejer så som ombyten. För långa personer ägde den dessutom, jag kommer byta bilmärke nu när jag nästa gång ska byta tjänstebilen. C30:an sitter man gott i trots att man som jag är 1.98,vilket man definitivt INTE gör i någon annan av volvos bilar,S och V 60 kom jag inte ens in under ratten i ,XC90 var pinnstol med dåligt stöd för benen..nepp..får nog bli en bmw nästa gång om inte nya v40 går att stälal i sätet som c30 gör -vilket inte är troligt då de pulat in mer dörrar och jävelskap i den.
Dåligt av volvo att lägga ner den bilen , de säger att anledningen är två dörrar och inte fyra och att folk vill ha fyra,men då skulle knappast andra tillverkare behålla just det konceptet. Vad som däremot är sant är att de tjänar väldigt litet på just c30,det var och är en liten bil med ganska mycket dyra prylar i och är lika komplex som en stor. Stereon är en dröm -den kommer från S80 ,aldrig haft en bättre stereo än den jag har.
Varför jag nämner det är för att om man vill ha en bra flexi bil ,köp den sista modellen med allt om den finns kvar,den har väldigt låg premie för tjänstebil,kanske den billigaste av alla och med en vettig förare är den ganska ekonomisk, skule aldrig vilja ha dieseln trots att jag testade den då prisskillnaden är minimal i körkostnad ,men den lugna 2 litersmotorn vinner direkt i ljudvolym i kupen.