Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av AndyR
Hej!
Jag har en fråga som jag undrar lite över. Jag har en v70 awd med en max dragvikt på 1800kg. Jag vill dra en husvagn som har en tjänstevikt på 1760kg, och den får ha en totalvikt på 1900kg. Får jag dra den då, jag har BE kort. Har fått så många svar från nej till ja men vad är det som gäller?
av Rellac
Det blir inte mycket konserver, kläder, förtält, utemöbler osv att få med sig på 40kg...
Undra hur många husvagnar som kör med överlass?
av *pettson*
Förmodligen lika många som du ser kombibilar fullpackade med semestersaker och folk.
Är inte övervikten i husvagnen så är den definitivt det i bilen istället.
Många tycks tro att man får lasta in 4 vuxna och fylla bagagen med 100+ kilo dessutom.
Dom är ofta inte medvetna om att maxlasten i bagaget minskas med vikten på passagerarna.
Ska vi ytterligare dra det ett steg till så ska kultrycket läggas på som lastvikt i bilen.
Kvar brukar bli att 2 vuxna med 2 större tonårsbarn med packad kombi och husvagn åker med rejält överlass i bilen och ofta i husvagnen med, då dom som sagt slimmas till vid invägningen så att fler får dra vagnarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Värre än så. Kabe har haft modeller som väger mer än max totalvikt vid leverans från fabrik då man inte räknat in viss standardutrustning i tjänstevikten.

De levereras alltså olagliga från leverantör trots att man kör den olastad.
av *pettson*
Har inget hänt på senare tid så räknas föraren in. Men det blir ändå inte riktigt vad man tänkt. För vikten som räknas som förare är 70kg.
Om du som förare är tyngre än 70kg, ja då räknas överskottet bort från lastvikten.

T.ex maxlast 320kg i bilen.
Det ger 320 kilo plus en förare på 70 kilo.
Eller en förare på 95 kilo och 295 kilo last.
Så packar vi bilen full med 4 normalstadiga 90 kilos killar inkl föraren, så får vi plötsligt inte lasta så många kilon alls.
Förare 90 kilo det blir 300 kilo last. Så vägde dom tre 270 kilo. Det blir 30 kilo att lasta i bagaget, eller så tar vi inget i bagaget men ett släp med kultryck på 50 kilo och vips har vi överlass med 20 kilo.
av osla
*pettson* skrev:Har inget hänt på senare tid så räknas föraren in. Men det blir ändå inte riktigt vad man tänkt. För vikten som räknas som förare är 70kg.
Om du som förare är tyngre än 70kg, ja då räknas överskottet bort från lastvikten.

T.ex maxlast 320kg i bilen.
Det ger 320 kilo plus en förare på 70 kilo.
Eller en förare på 95 kilo och 295 kilo last.
Så packar vi bilen full med 4 normalstadiga 90 kilos killar inkl föraren, så får vi plötsligt inte lasta så många kilon alls.
Förare 90 kilo det blir 300 kilo last. Så vägde dom tre 270 kilo. Det blir 30 kilo att lasta i bagaget, eller så tar vi inget i bagaget men ett släp med kultryck på 50 kilo och vips har vi överlass med 20 kilo.

fel, numera går dom efter att föraren väger 75 kg. var 70 kg förut
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]