...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Hej jag inhandlade ett billigt 80släp för några dagar sedan.
Reggad men obes sen flera år.
Det är ett äldre släp med broms system. Tydligen är det fel på bromsarna..
Kan man ta bort bromsystemet och regga om den utan bromsar ?
.mvh
av PerreS
Ja, det kan man göra, om det har en totalvikt på högst 750 kg.

Jag har också ett släp med bromsfel och kollade det där med bilprovningen för ett par år se'n. För få framföras i 80 km/h måste obromsade släp ha en totalvikt som understiger bilens halva tjänstevikt. Pga den regeln har jag låtit bli att konvertera till obromsat, hade tänkt dra ibland med en bil med tjänstevikt 1380 kg = högst 40 km/h tillåtet i det fallet.
av Jonas_latt
Okej. Jag har en v70n så vikten ska inte va några problem.

Kan detta va fall för fall eller är det så här det är?
Synd om man river bort allt som heter broms sen går det inte ragga.:)
av PerreS
Jag frågade en "gubbe" på bilprovningen när jag var där i ett annat ärende. Vad det lät på honom är det inte ovanligt att man reggar om på det här sättet. Har inte kollat alla regler i detalj, men enligt gubben räcker det att man tar bort bromsvajrarna och ser till att göra påskjutsanordningen stum. Det är väl en fördel om släpet klarar en vanlig kontrollbesiktning vid samma tillfälle, annars blir det lite problem med resan fram och tillbaka.
av Amarace
Totalvikten på det bromsade släpet som ska byggas om behöver inte vara 750kg el mindre i totalvikt, iomed att man registrerar om det sänks totalvikten till 750kg iomed att obromsat inte får ha högre totalvikt. (sen gå det att få lägre än det också om man inför en tekniskbegränsning, t.ex däck med lägre belastning o.s.v.)

När man registrerar om så ska man se till att inte svetsa dragstången stum, dom vill att man ska sätta t.ex ett vinkeljärn el liknande som spärrar påskjutet, den svetsar man fast men inte i själva dragstången.

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]