Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#643355
Hejhej.

Vet någon hur stor skillnaden är i prestandan mellan en helt original V70T6 med 285hk, och en framhjulsdriven automatad V70 2,5FT polestar (258hk)? Jag tänker mig att kraftöverskottet T6:an har delvis kan ätas upp av större vikt med 4WD etc. Kikade lite youtube-klipp, där känns de väldigt jämna.

MVH Elias
#643463
Kollade in hemsidan hos BSR där 2.5FT ger 270hk på etanol. Där är FTn snabbare i acc jämfört med T6.

Exempel:
Intervall Vxl 2.5FT BSR T6 ORG.
80-120 3 4.6s 4.9s
80-140 4 9.7s 10.5s
100-150 4 8.3s 9.2s

Kan bli jämt på motorvägen...
#643481
jpennerb skrev:Kollade in hemsidan hos BSR där 2.5FT ger 270hk på etanol. Där är FTn snabbare i acc jämfört med T6.

Exempel:
Intervall Vxl 2.5FT BSR T6 ORG.
80-120 3 4.6s 4.9s
80-140 4 9.7s 10.5s
100-150 4 8.3s 9.2s

Kan bli jämt på motorvägen...
T6 går dock fortare, om inte nån cutoff griper in innan så klart. Men den har ju mer effekt. Så till slut accar den ifrån 2.5t
#643552
Jag har en 2,5 FT Polestar med BSR Sport Flow (raka rör) avgassystem och BSR Opti Flow Filter System och har tävlat med en T6 vid rödljus dock, den sträckanpå ca 200 meter hann T6an inte komma ifatt mig, när vi sen kom upp på motorvägen och låg i ca 50-60 och stämpla gasen i botten så fick han kämpa för att ligga me, när vi kom upp i ca 150-160 så låg han en nosläng före mig, kan ju varit han som var sen o dålig i att växla , vad vet jag, men roligt var det allefall :-O)
#643606
RobbanS skrev:Jag har en 2,5 FT Polestar med BSR Sport Flow (raka rör) avgassystem och BSR Opti Flow Filter System och har tävlat med en T6 vid rödljus dock, den sträckanpå ca 200 meter hann T6an inte komma ifatt mig, när vi sen kom upp på motorvägen och låg i ca 50-60 och stämpla gasen i botten så fick han kämpa för att ligga me, när vi kom upp i ca 150-160 så låg han en nosläng före mig, kan ju varit han som var sen o dålig i att växla , vad vet jag, men roligt var det allefall :-O)
Det är något i stil med det här jag själv trodde, att det är jämt med liten fördel 2,5FT i "lägre" farter, och jämt med liten fördel T6 i "högre" farter. Kul att höra från någon som testat, sen beror allt förståss på handhavandet av diverse pedaler, spakar och rattar!

MVH Elias
#643644
Från stllastående kan jag tycka T6 borde ha ett rejält övertag pga fyrhjulsdrifen, men jag kanske har fel?

/Martin
#643860
MartinS skrev:Från stllastående kan jag tycka T6 borde ha ett rejält övertag pga fyrhjulsdrifen, men jag kanske har fel?

/Martin
Om båda är automat så borde det ju vara så, och är det det minsta halt så växer ju det.
#643874
squadron skrev:Jag vet inte hur det är på dessa bilar med låg och högtrycksturbo men..

Vid stillastående, utan AWD, borde ju FTn vinna då den har lågtrycksturbo och T6 borde ha högtrycksturbo?
Låg- och högtrycksturbo tycker jag är smått förlegade begrepp, numera styr man ju så de flesta turbobilar har max vridmoment över ett brett område, inte som Saab 900 S och Volvo 940 2,5 LTT resp. de "riktiga" högtrycksturbobilarna på den´tiden.

Det kan inte vara många varvområden där T6 har lägre Nm än Polestar 2,5 T (om ens något).
PH
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]