Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kantarell
Jag har ingen aning om det här inlägget hamnar på rätt ställe i detta fantastiska forum där man får läsa så många intressanta kommentarer. Någon flyttar eller raderar det väl om det hamnat fel. Jag har inget problem att fråga om just nu, det kommer väl kanske när jag fått min nya bil, utan det här är väl att betrakta som ett sorts kåseri.

Jag väntar på en tjänstebil som jag med min chef (jag själv) förhandlat fram. AB;t som leasar bilen består av mig själv och inget annat så förhandlingen mellan mig och mig kom fram till att företagets policy inte innehåller några basbeloppsbegränsningar eller andra hinder -Beställ det du vill ha, sa chefen.

Nu väntar jag alltså på en XC70 MY12, Summum, Hgvpkt 2, Hightech Premium, Ventilerat mörkt läder, Svart metallic, Elstol även på höger sida, Sportratt. Skall vara klar i mitten av maj månad.

Nu till det jag vill berätta: För några månader sedan så frågade jag min, i allt mycket trevliga, lokale nasare om det gick för sig att hämta bilen hos Volvo i Göteborg för att köra hem den själv (ca 100 mil) efter att fått en tur genom dess barnkammare med det Blå Tåget. Det fanns ingen sådan tjänst så det skulle inte gå att ordna. Synd tyckte jag, bara att acceptera.

Vid ett senare surfande på Volvos hemsida kunde jag läsa att det inte är helt ovanligt att utländska kunder själv hämtar sina bilar i Göteborg. Aha tänkte jag och slängde in ett mail till "utlandsavdelningen" med samma fråga som jag ställt lokalt. Svaret blev att det åligger den lokale handlaren att ordna med eventuella aktiviteter för sina kunder men att mitt mail skulle skickas vidare till den som sålt bilen.

Sedan dess har alla berörda agerat på ett mycket tillmötesgående sätt och nu är det klart. Jag kommer i mitten av maj månad att som första svenska kund, enligt Volvo i Gtb, hämta min nya pärla hos "Volvo Foreign Custumers Office" (tror jag att det heter ungefär) och i samband med detta få följa med på en tur genom fabriken med det Blå Tåget.

Att en enkel ödmjuk fråga i ett mail till Volvo kan få detta på rulle känns riktigt kul tycker jag. All respons från Gtb har varit mycket positiv och jag ser verkligen fram emot att få besöka fabriken och själv få hämta min bil.

Jag kanske återkommer med något mera efter mitt besök i Gtb.
av Linqid
Grattis! Alltid kul med ny bil. Vad blev det för motor?
Användarvisningsbild
av len
Det är bara å boka. Från volvo cars;

Fabriksturerna är öppna för allmänheten såväl som för företag, organisationer och skolor. En tur tar ca en timme och varje tåg har plats för max 44 personer.
Vänligen notera att underhållsarbete och sekretess i fabriken kan påverka turens utformning.
Fotografering är ej tillåten. Kameror/mobiltelefoner med kamera kommer att samlas in innan turen av Visitor Centres personal och återlämnas efter turens slut.
Våra turer med Blå Tåget startar från Volvo Cars Visitor Centre, vänligen anmäl er i receptionen 15 minuter innan avfärd.
av kantarell
Vid motorvalet snålades det till en del så det blev D3 AWD, jag kör idag en gammal D5 med 163 hk och tycker att det funkar ganska bra. Påverkades väl även av att man via Polstar för mindre än 10 papp kan komma upp i en bra bit över 200 kusar, får väl bli ett nytt snack med chefen framöver. En uppdatering efter att bilen tagits i bruk kan väl dessutom eventuellt slinka med utanför förmånsvärdet, man kan ju inte komma ihåg allt.
av kantarell
Det nya var ju inte turen med Blå Tåget, hur det funkar finns väl beskrivet på Volvos hemsida. Det nya i mitt fall, enligt Volvo själva, är att dom låter en svensk kund hämta sin bil hos "utlandsavdelningen".
av perhall
Grattis, bra jobbat av Volvo!
Och du verkar ha en snäll chef, det blir bra med en Polestar-uppgradering till sommaren nästa år och då 230 hk.
PH
Användarvisningsbild
av na96gen
Grattis till nybilen. Blev den en D4 aut eller manuell?
Användarvisningsbild
av MartinS
Kul! Jag har alltid varit avundsjuk på Jänkarnas möjlighet till "Over Seas Delivery". Jag tycker generellt att volvo pv är ganska bra på att ta till sig sådant som man skickar till dom via deras hemsida, jag har fått ovärderlig hjälp därigenom när ÅF har misslyckats.

/Martin

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]