Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hopetter
Jag ska byta bromsklossar bak men förstå inte hur man tar bort oket. Det står ju i verkstadshandboken att man ska ta bort gummipluggen på insidan av oket - inte ser jag någon gummiplugg där!
av hopetter
jag har hittat den men den sitter fast så ända in i.... man måste alltså vrida den skruven motsols tills motståndet upphör innan man demonterar oket?
Användarvisningsbild
av Gizz
Inuti gummipluppen sitter det en sexkants skruv som man ska skruva ut lite för att släppa på handbromsen. Sen använder du denna skruv för att justera handbromsen. När jag bytte bromsar sist så fick jag nästan skruva bort denna skruv helt.
av hopetter
Det måste vara något fel i skallen på mig! Jag tittade igen men det är ju ingen gummiplugg utan en sexkantskruv, ja jag begriper ingenting! Men tack i alla fall för ditt svar.
av hopetter
Ja, skulle det ha suttit en gummiplugg utanpå den här insexskruven då som är borta och det är därför den har rostat fast så ända in i ....
Användarvisningsbild
av Gizz
Ja det ska finnas en gummiplupp runt sexkantsskruven för att förhindra att den rostar. Jag hade tur att mina inte försvunnit och därmed var det inte så svårt att få loss.
av hopetter
jag har inte kollat de andra hjulet ännu hoppas att gummiplggen siter kvar där! kan jag ta bort oket utan att skruva på den där justerskruven?
I så fall är det bara att ta ur styrpinnarna!
av hopetter
Styrpinnarna?
av hopetter
Tack för den länken, ska jag titta närmare på och tack ni andra för ert intresse för mina frågor.

Tror du missförstår mig. Jag slår[…]

Kylvätska till 740 b230f

Jag plockade den nedre kylarslangen samt den ö[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.