Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Vad är bättre eller sämre på v70II i jämförelse med V70N(2005 o framåt till 2008)?

Jag har lagt ämnet här för att jag tror att många har haft v70N och sedan gått över till v70II och kan kanske säga vad dem tycker är bättre/sämre på V70II vs v70N....
av perhall
Det finns rätt många trådar om det här... med tiden har väl också många funnit att V70N är en mkt mindre modern bil än V70II.

I början störde sig många på V70II:s höga förbrukning, den gällde alla motorer i början (möjligen undantaget 2,0D), numera är det fixat.

V70II är mycket tystare och mer krocksäker. Större, tyngre, kanske tråkigare att köra.

PH
av kamilenski
V70N har bättre fåtöljer. Större, längre o bredare. Av senare 2006-7 modeller säkrare än nya V70II.
Första årets produktion har alltid lite barnsjukdomar. Men senaste åren klart bättre.

Allt ovan, som jag hört eller läst. Min näste blir en 2 år gammar S80 eller XC70,
av perhall
Hur kan en V70N vara säkrare än en V70II? Det ser jag som helt omöjligt.
Dels är V70II en 7,5 år nyare utveckling, dels är den större och tyngre och har ett mer modernt säkerhetstänkande.
Stolarna kan jag annars hålla med om, de är nog bättre i V70N (där många hade de mer skålade sportstolarna).
PH
av kamilenski
Jag använde fel ord. Mer tillförlitlig skulle det vara. Än första årets II. Säkerhetsmässigt är II klart bättre! Redan från början. Förlåt.
av perhall
OK... ja mer tillförlitlig, det stämmer. Det var ute direkt när den nya kom i Volvos tidning för anställda och det är ju normalfallet när det kommer en ny modell.../PH
av kamilenski
perhall skrev:OK... ja mer tillförlitlig, det stämmer. Det var ute direkt när den nya kom i Volvos tidning för anställda och det är ju normalfallet när det kommer en ny modell.../PH
Så var det även med tidigare modellen. Då V70 ersattes med V70N.
Första året då V70N tillverkades var mycket olycklig för modellen. Om jag minns rätt, fick man återkalla alla pga batterikabel. Det var några såna där...
Dock åtgärdades detta ganska omgående.
Ledsen för attvråkade skriva fel i tidigare inlägg. ;-)
av Lövet
Någonting som skulle vara sämre på V70II kan jag inte komma på. Kanske stolarna som nämnts. Sen så är ju V70II större vilket kan vara opraktiskt i trånga garage osv.

Annars är utrymmen, ljudnivå, säkerhet osv klart bättre på V70II.
av Linqid
Stolarna är det enda jag kan komma på som var bättre i den V70N -07 vi hade. Givetvis då den lite mer skålade varianten, den "plattare" stolen fanns väl i princip inte efter faceliften, om inte så var den alla fall väldigt ovanlig. Annars vette tusen om det finns nåt som är bättre...
Användarvisningsbild
av Camel
Det jag tycker var bättre i förra bilen V70N 2,5T Classic MY07 än i den nuvarande V70II 2,5FT R-design MY11 är:

- Stolarnas sittkomfort var bekvämare
- Defrostern på vindrutan täckte större bredd i rutans nerkant
- Torkarnas effektivitet var bättre
- Inga isklumpar bildades på torkarna i torkardiket
- Dimljusen var starkare (ej viktigt dock)
- Främre 12V-uttaget var bättre placerat

Men dessa saker är lätta att stå ut med eftersom V70II i övrigt är mycket säkrare, modernare, tystare och bättre än V70N enligt min mening.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]