Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alvsbyn
Jag har en Volvo 745 GL -87:a.

Fläkten har fungerat till och från den senaste månaden, ibland har den fungerat utan anmärkning medan ibland så har den gått långsamt och liksom stönat till och blåst mer när man kört i gupp eller dyl.

Ibland har den dock varit helt död för att sedan börja blåsa när man kört över en trottoarkant. Men den senaste veckan har den varit stendöd, inte visat minsta livstecken genom en liten pust ens.

Jag har ingen koll på vilken säkring som är hör till fläkten då jag varken har instrukstionsbok eller tillgång till en Haynesbok.

Så nu undrar jag givetvis om någon vet vilken säkring det är?
Var sitter fläktmotorn och hur kommer man åt den enklast för att se om den fungerar?
Har plockat lös panelen runt vredet till fläkten och kollat in där bakom vredet och sett alla kablar som sitter i vredet men inte blivit klockare av det.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta ner plasten under instrumentbrädan på högersidan så hittar du fläkten. Lätt att ta få loss.
av alvsbyn
Har kollat där under, men jag som inte har så stor koll vet inte vilken som är fläktmotorn där under. Ser bara 2 stora vit/gråa behållare, antar att någon av dessa är den jag letar.

Hur kan jag kolla om motorn fungerar?
Vilken säkring är det som hör till fläkten, det vore kanske bra att utesluta att det är det som är felet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Där, längst in i hörnet:
Bild
Den här är med AC och sitter med tre skruvar rakt upp. Dessutom fattas plastkåpan. Har du INTE AC är det ännu lättare, lossa en skruv och vrid loss fläkten.

Kolla om du har ström på kablarna. Följ kablarna bakåt så hittar du motståndet för de olika hastigheterna:
Bild
Det gröna motståndet sitter inne i luftkanalen för att få kylning så du ser bara kontakterna när det sitter i bilen. Termosäkringen som är på väg att bytas ut på bilden brukar gå sönder, då går fläkten bara på högsta hastigheten.

Vilka säkringar som är till vad står på baksidan av hållaren till askkoppen.
av alvsbyn
Tackar så mycket, nu har jag lokaliserat fläktmotorn och plockat ner den.
Jag har ström fram och på alla hastigheter så det funkar.
Problemet är när fläkten är uppåt i det läge som den ska vara så fungerar den inte. Men däremot om man vänder den 45 grader åt sidan eller helt upp och ner då fungerar den hur bra som hellst.
Så det är glapp någonstans i fläktmotorn, så nu är frågan den om man kan försöka lokalisera felet i den genom demontering eller om man bara ska åka till en skrot och köpa en ny?

Och hur jag kunnat undgå att säkringarna fanns på baksidan av askkoppen är ett mysterium =) då jag plockat bort det fler än en gång.
Användarvisningsbild
av Lachine
Ska man byta till ny har man två att välja på: en ny på Volvo som kostar 3500 kronor eller en ny pirat på (vissa) skrotar för 1200 kr.
av Arne
Den är så enkel att byta så du kunde chansa på att köpa en från skroten om den inte kostar så många kronor, då är det inte hela världen omän den pajar efter ett år igen, men som sagt betala inte så mycket.
Användarvisningsbild
av Driver64
Sparkz: Vad är det för temperatur och strömtålighet på termosäkringen?

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]