Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Efter att ha kört ett antal andra bilar av varierande ålder och modell har jag lagt märke till att min styrning smygande har blivit trögare.
Servot fungerar utan missljud, bara inte lika bra längre.
Det är inte varvtalsberoende och känns inte "hackigt".
Känns trögt även i högre hastigheter.
Oljan är klart röd och fin.
Fjäderbenslagringen kan vara 16 år gammal, men fjäderben och fjädersäten är nya.
Vad finns kvar då? Styrväxel? "Jämnt kärvande" rattaxel?
Användarvisningsbild
av olindh
Servopumpen slits och blir sämre med åren. Vet inte om det är det som är problemet men det är en möjlighet.
Användarvisningsbild
av taxi
Har fått tips om att kolla rattaxelknuten, kanske kan kärva jämnt, så att säga..
Har råkat ut för slitna servopumpar förut, men då har jag kunnat gasa mig till bättre servoverkan. Så nu låter det ju nästan troligt med knuten, den sitter ju före servot.
Ska se om jag kommer åt den ikväll. Vem vet, jag kanske hittar en till knut i motorrummet? Har faktiskt inte kollat hur det ser ut :oops:
Jobbig arbetsställning är det ju också..
Användarvisningsbild
av taxi
Men det var inte svårt att dränka den med wd-40, ingen skillnad på tröghet dock.
Tror jag väntar och ser om det blir värre..
av *pettson*
850 har ett nållager sitter i gummimuffen som går igenom torpedväggen. Den lagrar upp rattstången. Prova att smörja det istället. För att göra det ordentligt sen krävs demontering och tvätt av lagret innan det återfettas. Men ett prov med lite smörjmedel bör berätta konditionen. Dom brukar vara snustorra.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Du skulle kunna hissa upp hela framvagnen,så hjulen är i luften och sen starta motorn.
Då borde du kunna vrida ratten med bara ett finger i ekrarna om det är just.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Värmepaket blir inte bättre med tiden.. […]

Men jag har kört 40 km nu.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysning[…]