Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex79
Har fått ett erbjudande på en xc90 v8 och det är ju en bil som man suktat efter länge, någon som har erfarenhet av en sån, kommer jag bli besviken om jag byter min xc70 II d5 mot en sån? Hur skiljer sig komforten t ex, är medveten om att det kommer bli lite dyrare men eftersom jag har lån på bilen och xc90 är billigare än min så tror jag att det blir samma månadskostnad i slutänden, så ska man låta hjärtat styra för en gångs skull eller ska man ge fan i att byta pga risken att man blir besviken?
av perhall
Du kommer att älska motorn och motorljudet och vara glad över att slippa D5-motorn (i jämförelse), i övrigt byter du till en bil som är omodern, vinglig, och på alla sätt sämre än din nuvarande. Jag tror inte ens att den är rymligare inuti. Är den fullutrustad och din D5 en naken Kinetic? Det kan vara ett skäl. Annars skulle jag behålla XC70II. Finns ett skäl till att gamla XC90 är billiga.../PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
alex79 skrev:Hur skiljer sig komforten t ex,
Provkör och avgör själv hur det känns innan du bestämmer dig.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Motorkaraktärsmässig så säger jag ja till bytet.

I övrigt finns det bara nackdelar som jag ser det. XC90 känns 10 år äldre än V/XC70II invändigt och teknikmässigt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Variosboy skrev: XC90 känns 10 år äldre än V/XC70II invändigt och teknikmässigt.
Sant men lite orättvis jämförelse. SUV:ar har en annan tideräkning jämfört med "personbilar". Lättare att ha överseende för ålderstecken. Jag skulle inte tveka inför ett bra pris, givet att jag hade t.ex. 7 sätesbehov, gård på landet och inte kör så många mil.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Med tanke på att dagens SUV:ar är personbilar med lite plast och höjda några cm ( så att dom nu är lika höga som personbilar var för 15-20 år sedan...), så tycker jag ändå att det är en relevant fråga. I synnerhet i detta fall när en person (TS) ber andra personer att tycka till.

Vad man tycker om tideräkningar hit och dit är ju till syvene och sist en personlig bedömning..
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ja, det är bara tyckande och jag ger mitt perspektiv utan att underkänna någon annans.

För mig har XC90 betydligt mer gemensamt med en Toyota Land Cruiser eller MB GL än med en Nissan Kasjkaj (orkar inte slå upp stavningen) och behöver därför inte möta samma förväntningar på uppdateringar.
Användarvisningsbild
av Knight8806
För mig har XC90 betydligt mer gemensamt med en Toyota Land Cruiser eller MB GL än med en Nissan Kasjkaj (orkar inte slå upp stavningen) och behöver därför inte möta samma förväntningar på uppdateringar.
HAHAHA! Rolig stavning på Qashqai! :D

Land Cruiser:n är ett riktigt berg på hjul!!! :-)-)
av alex79
perhall skrev:Du kommer att älska motorn och motorljudet och vara glad över att slippa D5-motorn (i jämförelse), i övrigt byter du till en bil som är omodern, vinglig, och på alla sätt sämre än din nuvarande. Jag tror inte ens att den är rymligare inuti. Är den fullutrustad och din D5 en naken Kinetic? Det kan vara ett skäl. Annars skulle jag behålla XC70II. Finns ett skäl till att gamla XC90 är billiga.../PH
Båda är ju fullutrustade, min är en summum med lite extra och xc90 v8 såldes väl bara som executive i sverige? Är faktiskt trött på motorn, tycker den känns omodern jämfört med dom bilar som körs i min umgängeskrets, en audi a6 3,0 tdi, en passat med dsg som jag provkörde igår och vete fan om man inte ska satsa på en sån, första gången jag körde dsg och otroligt vad fint den gick.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)