Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hunterxx
Hej!
Bytte tändstift på bilen igår (2.0t -01) och hade en gulaktig beläggning runt om i hålet där tändstift nr 3 sitter, men de andra hålen var helt fria från beläggningen. Är det något att oroa sig över? Tändstiftet var även lite gult på porslinet.
Ser beläggningen på det gamla stiftet ok ut?

Beläggning:
Bild

Stift:
Bild
Användarvisningsbild
av thorell
Jag upplevde en liknande beläggning vid något av stiften. En erfaren mekaniker menade att detta berodde på att vatten trängt in när bilen motortvättats.
av defacto
Säger som tidigare talare, om det är en corona fläk så är det inget farligt, men är det som din bild visar att det är skit ner på gängorna så tränger vatten in i systemet. kan vara att du har kondens i tanken/bränslerören som i sin tur följer med till förgasaren/in sprutet. och det behöver inte ge ett sluddrande ljud, då mängden vatten har en sån låg % sats mot bränsle partiklarna i systemet, jag har själv monterat ett bensinfilter (litet plast hus med ett välske filter 20-30kr/st ) precis i slutet av bränsle systemet (närmast motorn) då blir du va med det problemet,

om du monterar ett sådant så måste du vara nog med när du väljer rätt storlek för den får inte göra nån påverkan i flödet, är du osäker på storlek så kolla med din närmaste volvo mek det var där jag fick tipset,(bilia segeltorp i det här fallet) in och utgången ska vara 1,5 -2mm större än bränsleslangarna. man får smörja upp dom med lite smörjmedlen sedan tvinga på och sedan spänna med slang klämma.

ursäkta fel stavning och grammatik har en lättare dyslexi.
av Fartdåre
Rådlös skrev:Läs broschyren från NGK!
Undrar hur du fick det till att handla om en corona? Läs inlägget en gång till!

Nu var det väl mest den gulaktiga beläggningen på ytan ovanför stiftet och sotbeläggningen på elektroderna som hunterxx undrade om.

Sotbeläggningen ser normal ut. Brukar vara en grå/brun färg om allt står rätt till men det kan variera lite.
av hunterxx
Tack för alla svar!
Så vad jag kan se enl broschyren så är iaf beläggningen på stiftet ok.
Bilen i sig går felfritt och låter inget, både innan och efter bytet. Eftersom det endast är ett stift som då hade en corona-fäck och beläggningen var i det stiftets "rum", kan man kanske anta att plastlocket bara inte har varit helt tätt och det har kommit in fukt? För hade det varit fukt i systemet borde jag väl sett liknande vid de andra tändstiften, såvida detta tändstiftet inte varit ordentligt fastskruvat?
Vad jag minns så såg jag ingen skada på plaströret som går ner till stiftet, men ska ta och kika på det en gång till.
av Fartdåre
hunterxx skrev:Tack för alla svar!
Så vad jag kan se enl broschyren så är iaf beläggningen på stiftet ok.
Bilen i sig går felfritt och låter inget, både innan och efter bytet. Eftersom det endast är ett stift som då hade en corona-fäck och beläggningen var i det stiftets "rum", kan man kanske anta att plastlocket bara inte har varit helt tätt och det har kommit in fukt? För hade det varit fukt i systemet borde jag väl sett liknande vid de andra tändstiften, såvida detta tändstiftet inte varit ordentligt fastskruvat?
Vad jag minns så såg jag ingen skada på plaströret som går ner till stiftet, men ska ta och kika på det en gång till.

Ser ut som det sitter fastbrända plastbitar på stiftets packning. Tändspolen kan ju ha blivit bytt av tidigare ägare och några plastbitar blivit kvar
sedan dess.
Om stiftet inte varit ordentligt draget hade det varit en sotbeläggning vilket är lätt att se då den är svart/mörkgrå.
Om fukt har kommit in brukar det bli en gråaktig matt hinna på metallen.
av hunterxx
Fartdåre skrev:Ser ut som det sitter fastbrända plastbitar på stiftets packning. Tändspolen kan ju ha blivit bytt av tidigare ägare och några plastbitar blivit kvar
sedan dess.
Om stiftet inte varit ordentligt draget hade det varit en sotbeläggning vilket är lätt att se då den är svart/mörkgrå.
Om fukt har kommit in brukar det bli en gråaktig matt hinna på metallen.
Ok, blir till att kika på hur plasten ser ut imorgon då. Om den ser ok ut kan jag anta att det redan är fixat och inte längre ett problem? Utan det är bara att göra rent och hoppas att det inte kommer ny beläggning?
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]