Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken frågar

Sommaren kommer och husvagnen ska ut, det betyder att bilen går ganska tungt, speciellt när familj och packningen är på plats.

Någon som har erfarenhet av att byta fjädrar bak? Har en v70-07 170hk
Nivåreglering är helt överlägset....
Har provat förstärkta fjädrar också, men det är inte i närheten av lika bra som nivåreglering.

Köpte mina dämpare i USA för 4500:-, mot 10400:- här hemma på Volvo.
Cedrix skrev: Köpte mina dämpare i USA för 4500:-, mot 10400:- här hemma på Volvo.
Vart köpte du såna, alt. vad heter nivomat på engelska? Jag är sugen på att skaffa sådana till min V40. Jag drar inte släp så ofta, men bilen blir hängig trots förstärkta fjädrar i och med att kg lastar ganska tungt relativt ofta.
Dom gånger jag lastade riktigt tungt i min nivomatförsedda V70 -97 märkte jag inget förrän jag svängde av från motorvägen och skulle bromsa. :) Och bristen på acceleration med 140 vilda hästar, förstås. Men chassit hanterade vikten utan problem.

Då jag körde hem med min nyköpta V70N och hade vinterdäcken i bakluckan trodde jag först att stötdämparna var slut eftersom den gungade så förskräckligt över farthinder, men dom visade sig vara nya. Det ska tydligen vara så på bilar utan nivomat :)

Kan dock inte påstå att min bil lider nämnvärt av fem passagerare, den hanterar vikten bra för en icke-nivåmatbil.
thorell skrev:
Cedrix skrev: Köpte mina dämpare i USA för 4500:-, mot 10400:- här hemma på Volvo.
Vart köpte du såna, alt. vad heter nivomat på engelska? Jag är sugen på att skaffa sådana till min V40. Jag drar inte släp så ofta, men bilen blir hängig trots förstärkta fjädrar i och med att kg lastar ganska tungt relativt ofta.

http://www.volvopartswebstore.com/produ ... m=30760910
För V70 med sänkt chassie som jag har.
Ska du byta från standard till nivå måste du även byta fjädrar, och ev fäste.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]