Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Har en XC60 med farthållare. Tycker att den fungerar lite som den vill. Fungerar bättre i hastigheter över 70 km/h . Tidigare så gick det alldeles utmärkt att ställa in den på 50 km/h vilket kan stundtals vara praktiskt. Ibland så går den in när jag trycker på +. Personligen upplever jag att det går mjukare med - . Obs jag får fram symbolen som anger att farthållaren är inkopplad i instrumentet alltid men jag kan som sagt stundtals ej ställa in önskad hastighet. Troligt fel på "knapparna" på ratten?
Användarvisningsbild
av apersson850
Har du enklaste modellen på farthållare eller adaptiv med avståndsföljning till framförvarande bil?
Den senare varianten har fler krav för att man ska kunna koppla in den. Men den brukar klaga över "Farthållare inte tillgänglig" om det är nåt sånt problem.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om den inte fungerar enligt det som står i instruktionsboken är det nog felkodsutläsning som gäller.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Det var nån som blev av med farthållaren som en konsekvens av att den elektriska parkeringsbromsen slutade fungera, vill jag minnas att jag läst här.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Det var nån som blev av med farthållaren som en konsekvens av att den elektriska parkeringsbromsen slutade fungera, vill jag minnas att jag läst här.
Det är mycket som slår ut farthållaren, felaktig eller avstängd DSTC är väl en annan.

/Martin
av V70F
Om du har manuell låda tror jag inte att man kan sätta farthållaren på en för låg hastighet med för hög växel, tex 50 km/h på 6:ans växel funkar inte på min bil i alla fall (V60 D3).
Användarvisningsbild
av Olle.H
Om du trycker på + ökar hastigheten med ca 5 km/h, trycker du på knappen ovanför (resume) så ökar den med mindre, kanske 1 km/h eller 2 km/h. Upptäckte detta vid provkörning, säljaren visste inte men jag hittade infon i bruksanvisningen på webben!
av OssianF
Olle.H skrev:Om du trycker på + ökar hastigheten med ca 5 km/h, trycker du på knappen ovanför (resume) så ökar den med mindre, kanske 1 km/h eller 2 km/h. Upptäckte detta vid provkörning, säljaren visste inte men jag hittade infon i bruksanvisningen på webben!
Detta gäller väl endast om du har den adaptiva farthållaren? :?:
Användarvisningsbild
av Olle.H
Ja, så är det vad jag förstår. Missade dessvärre infon ovan att det inte gällde den...

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]