Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

funderade lite på varför min AC inte fungerar och kom att tänka på att fläkten som sitter framför AC-kylaren har bränt fast och var bortkopplad av förra ägaren.

har tagitbort remmen till AC kompressorn då AC:n inte gick att använda. någon som vet om fläckten kan vara svaret på mitt problem ? :)
denkan skrev: har fläckten framför AC-kylaren nått med AC att göra?
Den är till för att kyla kondensorn, men AC-n ska fungera utan fläkt. Dock bör man inte köra utan fläkt varma sommardagar eller i bilköer (dom gånger man behöver den som mest) p.g.a att trycket kan bli för högt i systemet med följdskador som ett "brev på posten". Vanligast fel är nog att gasen börjar att ta slut. Även ett väl fungerande system läcker lite hela tiden. Kolla på lågtrycksnipplen (sitter på filtret jämte tändspolen på min (740 GLT 16V)) med motorn avstängd genom att med en tändsticka eller något trycka in ventilen försiktigt (likadan ventil som luftventilen som sitter till däcken). Pyser det när du trycker in, så finns det gas kvar. Då kan man för en hyfsat billig peng fylla på ny gas, hörs eller känns inget är det nog en större läcka (dyrt). Ett ganska vanligt fel är att rören till och från kondensorn rostat sönder, eller att själva kondensorn "gått läck" p.g.a för högt tryck i systemet (fläkten)

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
denkan skrev: har fläckten framför AC-kylaren nått med AC att göra?
Den är till för att kyla kondensorn, men AC-n ska fungera utan fläkt. Dock bör man inte köra utan fläkt varma sommardagar eller i bilköer (dom gånger man behöver den som mest) p.g.a att trycket kan bli för högt i systemet med följdskador som ett "brev på posten". Vanligast fel är nog att gasen börjar att ta slut. Även ett väl fungerande system läcker lite hela tiden. Kolla på lågtrycksnipplen (sitter på filtret jämte tändspolen på min (740 GLT 16V)) med motorn avstängd genom att med en tändsticka eller något trycka in ventilen försiktigt (likadan ventil som luftventilen som sitter till däcken). Pyser det när du trycker in, så finns det gas kvar. Då kan man för en hyfsat billig peng fylla på ny gas, hörs eller känns inget är det nog en större läcka (dyrt). Ett ganska vanligt fel är att rören till och från kondensorn rostat sönder, eller att själva kondensorn "gått läck" p.g.a för högt tryck i systemet (fläkten)

Mvh
Lennart
tack :) då har de nog blitt övertryck i mitt AC system för någon dum jävlel inte har bytt fläckten. aja ska kanske kolla upp det som du sa med ventilen. ska kanske byta bil så :)

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]