Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fre_kar
Hejsan !

underkörning så tändes lambdalampan samt antisladd lampan sedan var bilen tvär död, motorn går runt men verkar helt komplös
men om man trampar på gasen ett par gånger så kan den tjoffa till men vill inte starta.

någon som vet var man ska börja..
Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av Vojje
fre_kar skrev:Hejsan !

underkörning så tändes lambdalampan samt antisladd lampan sedan var bilen tvär död, motorn går runt men verkar helt komplös
men om man trampar på gasen ett par gånger så kan den tjoffa till men vill inte starta.

någon som vet var man ska börja..
Mvh
Fredrik
Börja med att kolla kompet. Kanske att en ventilfjäder gått av :(
av fre_kar
#27 skrev:Felkoder?

Får den bränsle?
Det luktar bränsle när man får köra ett tag med nyckel. dess värre får jag inte kontakt med databoxarna har kollat med olika diagnos instrument.
kollat alla säkringar men inget trasigt där.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Inte kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren som gett upp?´dom brukar ju ju ge liknande symtom annars.
Användarvisningsbild
av Vojje
RaptorX skrev:Inte kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren som gett upp?´dom brukar ju ju ge liknande symtom annars.
Borde generera felkod och egentligen också stoppa bränslepumpen och tändimpulsen eftersom datorn inte får info om att motorn roterar, eller i vart fall hur.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Har fått både och på olika bilar så allt är väl möjligt, dock osäker på uppmätningsvärden så det får nån mer kunnig svara på.

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]