Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bullbone
Precis besiktat min 245 -88.
Några lätta fel att åtgärda typ länkarm, bromsslang, ojämn bromsverkan och kass handbroms.
Sen har vi den lite lurigare, nämligen CO-värdet som hamnade på 9.9... Lite högre än gränsvärdet 3.5. :shock:
Köpte bilen i oktober -11 så jag är ju inte riktigt 100 på när den servades senast. Har bytt stift och kablar. Ska byta olja och div. filter.
Något bra tips för att få ner CO:t?
Har även märkt att om jag gasar på så kommer det en puff blårök samt att bilen börja gå lite ryckigt för ett ögonblick.
Bild
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Motorn bränner olja, kan t.ex. bero på dåliga kolvringar, defekta ventiler och/eller ventiltätningar. Kan även vara en defekt toppackning. Föreslår kompressionsprov.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Kloge
Med ett sådant co borde den dra massor med bensin. Vad har du för motor? Luftläckage på insug/slangar? Hur ser stiften ut?
av osla
sen slå i lite olja i cylindrarna och göra ett till komptest. blir det bättre då så är det ringar,lopp som är dåliga och lir det ingen skillnad så är det topp
Användarvisningsbild
av Frrla
kollade på ett papper med samma Co. bilprovningens mätare tar inte högre än 9.9 :) bilen kan för övrigt lackera vad som helst kolsvart på 1.24 sec. tex en fälg ;)

toppen är de inga problem med på den motorn iaf. förgasaren är felande och ringar misstänks.
Användarvisningsbild
av bullbone
Komp.prov gjordes i samband med verkstadsbesök, kablar och stift bytta i tisdags. Ska byta olja så fort jag får tag i hylsa i rätt storlek. Nytt luftfilter idag.
Får införskaffa fördelare och rotor.
Forts. följer... :)
Användarvisningsbild
av Kloge
Har du förgasare eller insprutning? När du var på verkstan skulle du mätt upp avgaserna igen. Hur ser hc halten ut? Lamdavärdet? (Om du har F motorn)
Användarvisningsbild
av bullbone
Kloge skrev:Har du förgasare eller insprutning? När du var på verkstan skulle du mätt upp avgaserna igen. Hur ser hc halten ut? Lamdavärdet? (Om du har F motorn)
Insprutare. Verkstans avgasmätare var på reparation... Dessutom var bilen på verkstad innan bes... Har ej kunnat kolla varken hc eller lambda pga verkstadens för tillfället obefintliga mätare. Motorn är en 230F-variant...

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]