Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Kanske är det någon som skulle kunna ha nått tips på vad det är för "krasande" ljud som jag hör från min bil?
Ljudet uppkommer efter ca 5-100m efter att jag kört iväg med bilen efter att den stått parkerad. Det låter som om ljudet kommer från mitt under bilen, men det är lite svårt att urskilja (skulle lika väl vara från motorrummet eller fram- eller bakvagnen). Låter ungefär som om jag kör över en cola-burk, ganska dovt ljud, svårt å förklara...
Det som är med bilen är att jag har lite svårt att få i ettans eller backens växel när bilen är kall, kanske har det med detta att göra. Men eftersom ljudet nästan alltid uppkommer, kall som varm, så tänker jag att det kanske borde vara nått annat?

Lite luddig fråga, men kanske har någon nån ide?

//Tobias
Det med växlarna är väldigt förekommande och beror på vad jag läst,att det är ingående axeln i lådan som kärvar.
Prova att lägga i växeln innan du startar motorn.Brukar hjälpa.Jag brukar lägga i 3:an och låta den dra nån dm och sen snabbt i med 1:an eller backen.
Nexus skrev:en gissning att du hör ABS som gör en självkontroll? Det ska den göra inget fel alls
Jo, det skulle vara en bra gissning! Låter dock som om det kommer mer från under bilen... men det är som sagt svårt att urskilja vart ljudet kommer ifrån. Var ute och körd med bilen och det känns som om ljudet kommer först när man ger lite gas och bilen får lite fart...

Tänkte jag skulle gå igenom bilen och göra en liten service och då kolla motorupphängning, fram- och bakvagn och drivaxlar, får återkomma om jag hittar nått som verkar skumt!

//Tobias
Taxen47 skrev:Det med växlarna är väldigt förekommande och beror på vad jag läst,att det är ingående axeln i lådan som kärvar.
Prova att lägga i växeln innan du startar motorn.Brukar hjälpa.Jag brukar lägga i 3:an och låta den dra nån dm och sen snabbt i med 1:an eller backen.
Jo, har läst en hel del om detta oxå! För min del är det inget som spelar någon större roll i dagsläget, brukar lägga i den växeln som jag skall använda när jag skall iväg från parkeringen (har blivit en vana). Får se om det blir värre med tiden, då får jag nog ta tag i problemet, för jag antar att det inte skadar växellådan om jag kör med felet... eller?

Finns för övrigt en hel del att läsa om detta på följande länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=33353

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]