Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ed
Köpte en V70 från 2006a för inte så länge sedan. Tyvärr använde förra ägaren låsmuttrar på hjulen. Hatar dom obeskrivligt mycket och eftersom jag kör med 15" originalfälgar känns det inte som att
dom direkt behövs.

Går det att köpa enbart 4 st hjulmuttrar? Hur vet jag vilken dimension dom ska ha? Ta loss en och visa i butik eller är det någon slags standard?

Bilia lär väl vilja ha hutlöst för dessa antar jag?

Vilket företag är annars bra att köpa från? Meknomen? Skruvat.se?

Eller nån kanske vill ha mina låsmuttrar i utbyte mot vanliga? :)
Användarvisningsbild
av hollan
ja bilia tar säkert 20:- styck och det gånger fyra blir en hel del
Användarvisningsbild
av wissel
Varför inte behålla dom och dra dom med fingerkraft efter att ha fettat in dom. Jag har
samma låsmuttrar sedan bilen var ny. Men gömmer dom alltid när bilen är på service
och säger att jag drar dom själv, med bara fingrarna, tjyven ser inte att dom sitter löst.
Fyra bultar räcker gott o väl om du drar dom med rätt moment.
Annars har ju Biltema snygga fina bultar för halva Biliapriset. Du talar bara om vilken
Volvo du har o dom tar fram rätt bultar......o jag håller med, om alla ger fan i att handla hos
BILIA oavsett "liten summa" så kanske dom lär sig. = Money talks är det enda dom begriper.
av rd350
Det är den eviga myten att originaldelar ska vara så otroligt dyra! Lika ofta är mekonomen dyrast och jag jobbar inte på nån Volvoverkstad så jag snackar inte för egen vinning... Biltema har billiga hjulbultar som tråden handlade om men de är röda som en räv efter första vintern! Hjulbultar/muttrar ska dras med rätt åtdragningsmoment och inte knackare så håller även låsbulten! (jo jag vet dom kan gå sönder men oftast är det knackarna som slagit sönder dem)
Användarvisningsbild
av wissel
rd350 skrev:Det är den eviga myten att originaldelar ska vara så otroligt dyra! Lika ofta är mekonomen dyrast och jag jobbar inte på nån Volvoverkstad så jag snackar inte för egen vinning... Biltema har billiga hjulbultar som tråden handlade om men de är röda som en räv efter första vintern! Hjulbultar/muttrar ska dras med rätt åtdragningsmoment och inte knackare så håller även låsbulten! (jo jag vet dom kan gå sönder men oftast är det knackarna som slagit sönder dem)
Nog rätt som du skriver men jag bryr mig inte om Vad eller Vem som orsakat
att låsbultarna pajjar, men pajjar gör dom så fort "proffsen" tar hand om bilen.
Mekonomen o Bilia tycks ha hamnat i samma prisläge numera vad jag förstår.
Dom körde väl knarhandlarprincipen = Första Silen gratis sen jä-ar anamma.....
:-)
av Lövet
Enkla hjulbultar kan du köpa här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... st-333309/
Användarvisningsbild
av bensinskalle
hollan skrev:ja bilia tar säkert 20:- styck och det gånger fyra blir en hel del
Polarn fick pynta ut 7-800 för 20 hjulskruvar till hans 850.... Så de är ju inte gratis
Användarvisningsbild
av hollan
nä men ts behöver 4st a 20:- st blir under hundringen och det är billigare än biltemas 10 pack det jag vill ha sagt är att folk förutsätter att allt orginal är big no no för allt är otroligt dyrt så dom kollar inte ens upp utan åker direkt till mekonomen ect
Användarvisningsbild
av ed
Nu har jag kollat upp.. mekonomen tar 35 kr per hjulbult, och då är det original. Överkomligt.

Och såklart..drog jag sönder låsbultsadaptern vid däckbytet igår. Kul.. Hatar verkligen låsmuttrar.
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]