Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZED1995
Hej det här är mitt första bilköp och jag behöver några expertråd :D

Förklaring:
Jag har letat efter en beg V70 från 2010. Nu har jag hittat en som jag gillar, den är till det mesta ren och i nyskick (svart delläder och Ice White lack) men har hundlukt och spår av päls. Man känner nästan inte lukten alls i framsätet och i baksätet känner man lukten om man anstränger sig, sen kan man inte sluta känna den. Har blivit tipsad om en spray som tar bort lukten.

Det jag funderar över är om en "hardcore" rekond behövs. Det känns synd då bilen är i det skicket jag beskrev ovan.
Det jag vill åstadkomma är den s.k. nya billukten, pälslös interiör och "antibakteriell behandling" eller vad det kallas.

Frågan:
Vad ska jag göra?

Ursäkta mig om tråden är förvirrande eller så, det är min första :P
Köp en hund :-)
Eller ja sätter han ner priset så att det täcker en recond?
Vissa dofter är svåra att bli av med ex grisurin, sigg och lik=inte lätt Jycke TROR jag inte är så svårt men man brukar använda ozongenerator äppelhalvor mm mm

I annat fall så kan du slå till på min Mussecab den är performancewhite och när du passerar en KO så doftar det ko och en häst så doftar det häst, men om du skulle råka släppa en fis så är den borta innan någon en funderat på att fråga :wink: Cab är livet
Användarvisningsbild
av Funk
Budgetera för en invändig rekond, det krävs ganska säkert en våt-tvätt för att lukten skall gå ur inom rimlig tid. Det blir rent och fräscht och kostar trots allt inte skjortan..

/Thomas
Nu vet jag inte vad säljaren har sagt, men så här skulle jag resonera:
Antagligen har säljaren gjort ett försök att få bort lukten, det luktar fortfarande om man "anstränger sig", så förmodligen har lukten satt sig. Antagligen räcker det inte med de enkla knepen som föreslagits här. Du verkar ju känslig för lukten (som jag själv är) och frågan är hur mycket man kan få väck. Om det går att få bort helt med "hardcore" rekond så skulle det väl vara värt 1-2k om du är nöjd med bilen för övrigt, ev. pruta motsvarande.

Av din beskrivning att döma så verkar han inte haft något skydd, filt eller liknande? Isf kan man ju fundera på hur noga han varit för övrigt med skötsel.

Är absolut ingen expert på hundar/lukter, men det är några infallsvinklar
peetan skrev:Köp Ammoniak och häll i en hink, ställ den i bagaget över natten

Har kört en del styrkelyft och det där med amoniak är super, man sätter sig bakom ratten och sen djävlar blir det åka av då skiter man i vad det doftar :D

Tror mer på att göra rent ordentligt så ger det sig med tiden
Maximuspro skrev:jag har hund men har haft en grunmka ifrån kjell&co hela tiden i bilen, luktar inte hund (dammsuger givetvis)en typ av ozongenerator.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... rum-p40441

Ej ozon utan en sk negativjoner jonisator och de brukar funka bra i andra samanhang finns ex på rymdfärjorna och i dem så släpar man inte in något onödigt.
Under gulfkriget så hade man sådana i tälten för att få soldaterna att må bätre.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)