Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 103815
River mitt hår när det gäller att välja bil.
Fakta
Kommer ha bilen minst 5 år
Körsträcka 1000 -1500 mil

Kommer köpa en V70 2011 frågan är 1.6 Drive eller D3
Samma mil 5600 , samma utrustning, D3:an har dragkrok .
Skillnad i pris 16 000:- ( D3:an behöver jag inte köpa nya vinterdäck till)

Vilken ska jag välja?
av sweborn
Kan du ha en stor, tung bil med 115 hk? När effekt behövs upptäcker man att bilen inte rör på sig. 163 hk gör inte heller någon raket, men det är i alla fall möjligt att köra om hyfsat ad hoc.

D3 gör dig gladare varje gång du kör bilen. Kan inte vara så mycket dyrare att äga totalt sett om du räknar in ett partikelfilterbyte i kalkylen på en drive.
Användarvisningsbild
av torwald
Håller med tidigare inlägg, men vill även tillägga att jag tror att dom när du köpt däck till bilen, betalt för extra dyra service så kommer värdeminskningen på drivE bilen göra att den blir dyrare i längden... även att den eventuellt drar några droppar mindre. Jag kör 2,4d och lånar ganska ofta en D3 och tycker att de är riktigt trevliga bilar, speciellt om man är van att köra tex. drivE eller liknande.

För att summera: köp D3 billigare och roliagre (enligt mig)
Edit* Dessutom får du ju drag på D3:an vilket kan vara näst in till ovärderligt den dagen man behöver det :)
av Lövet
I verkligheten skiljer mycket mindre i förbrukning än på papperet. Auto Motor Sport testade alla motorer i V60 och då skiljde 7cl mellan D3 och DRIVe. Lägg till dyrare service och att DRIVe blir väldigt slö(-are) med lite last så blir valet enligt mig enkelt.
av Gourmand
Utan att gå i polemik med tidigare kommentarer, så tror jag att du ska vara medveten om att på ett bilforum som detta, så rekommenderas nästan alltid så starka motorer som möjligt. Oftast så räcker dock de mindre och snålare motorerna alldeles utmärkt för de flestas behov. Prova och bilda dig en egen uppfattning. De svar du får här är i princip givna på förhand, utom från mig och några till. Vad gäller servicekostnader på DRive-modellen är de lägre än på D3-modellen, då det inte finns någon som helst anledning att byta partikelfiltret på denna PSA-motor, iaf inte vid 12 000 mil. Det är bara Volvo som hävdar detta, ej de som konstruerat motorn (Peugeot/Citroen). Personligen kan jag tro att Drive-motorn kan vara aningen svag i den tunga V70:n, särskilt om du ska dra t.ex. husvagn. Men, återigen - prova själv och bilda dig en egen uppfattning
av 103815
Eftersom jag är snål som få så har jag ringt Volvo och jämfört servicepriser, så som jag hört är det billigare att göra service på D3:an, iaf 6000 mila och 12000 mila. Det lutar åt D3:an men den har inte silvriga rails :(
av Lövet
Gourmand - om man inte servar bilen alls så blir det ju ännu billigare. Fiffigt va?
Att föreslå att man inte ska serva en ny bil enligt tillverkarens rekommendationer är knappast lämpligt med tanke på andrahandsvärdet. Förutom det rent olämpliga i det är det inte säkert att det är samma filter bara för att det är samma motor. Jämför V50 2.0D och V70 2.0D som har helt olika filter trots samma motor.
av Cox
Drive skall ha nytt partikel filter vid 12000 mil, enligt serviceplan, men klart vill man snåla till det så fyll additive nolla räkneverket med hjälp av Vida. Men ärligt har man råd att köpa bil har man råd att serva den med, om inte köp ej den bilen utan fundera på något billigare färdmedel tex cykel :wink:

Nu till frågan jag hade valt D3:an alla dagar i veckan, köper du den klenare av dessa kommer du att ångra dig, tro mig :D
Användarvisningsbild
av Perra83
D3 alla dagar i veckan. Sambon har en C30 D3 150hk 350Nm, jätte fin motor. V70 har mer effekt.
Både DrivE och D2 är trötta och surriga maskiner. Volvos femma LÄTT!
av Gourmand
Det är klart att man ska serva bilen. Men, det finns ingen som helst anledning att byta partikefiltret på den äldre Drive-modellen vid 12 000 mil. Det är inte att serva bilen, det är att begå en dumhet och har definitivt inget med snålhet att göra. Det är dumt att låta sig luras på pengar.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)