Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av unar
Hej alla glada..
Köpte en S70 GLT 98 som gått 22300 ca,bilen är välservad och snällt körd vilket jag är helt säker på men strax efter köpet så började den hacka till ibland.
Efter ytterligare någon dag så bara dog den när jag stannade för rött ljus och var tvärtjurig att starta igen men så startade den och vägrade gå på tomgång utan att dö..Kan tillägga att det var dimma och hög luftfuktighet.
På eftermiddagen när jag skulle åka hem igen så gick den som en dröm igen.
Jag läste av bilen och fick en felkod som sa "Lambdareglering dellast felaktig"Raderade koden provkörde bilen flera mil och läste av på nytt utan att felet återkommit trotts bilen hackat till två ggr under provturen.För att ändå göra något så bytte jag rotor och lock men nu ikväll så dog bilen totalt,den hann inte ens bli ljummen innan den började rycka för att sedan totalt dö..
När jag sedan fick igång den igen så kollade jag färddatorn och vid konstantgas i 75 kmh drar den upp till 3,8 liter när den är i "ryckigt läge" Tar jag och håller full gas i ca 30 sek på 5ans växel och sedan släpper gasen till samma hastighet så har den slutat rycka och drar 0,7 liter vilket ju är normalt,så varje gång den började stöka igen åkte bränsleförbrukningen upp till över 2,5 liter för att i nästa sekund åka ner till 0,65-0,70 igen..
Är det någon som har något förslag på vad som kan vara fel???
Kan tillägga att jag inte hunnit avläsa den efter senaste rycket..

Tacksam för förslag eller svar på vad som hänt..
Symptomen du har liknar problem med vevaxelgivaren men har du nån annan lamda och prova med?
Kollat över alla vacuumslangar? dom kan ge dom mest märkliga symtom och felkoder.
Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]