Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Jag håller på med bromsrörsbyte på våran saab 9000, men snart dags för 850:n också.
Jag tänkte skaffa ett begagnat bromsbehållarlock och koppla på min lilla 12v-kompressor och trycksätta kärlet, men frågan är:
Vad är lagom tryck för avluftning? Eller hur mycket tål kärlet?
Kan man översätta kompressorns liter/minut till tryck? Hur i så fall?
Tack på förhand!
av TomClaesson
Jag har ett sådant lock med tillhörande slang inköpt på mekonomen för 100-130kr..

Den medföljande slangen är ca.2meter lång och avsedd att kopplas på bilens eget hjul, personligen tycker jag dock det är väl häftigt då ett hjul som man använder oftast ligger runt 2-3kilos tryck.
Jag brukar därför använda ett hjul jag har liggande i verkstan - urluftat till ca. 1kilo..

mvh Tom C
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Som redan sagts så är ett välpumpat däck ''nog'' lite för högt tryck, så ett lagom löspumpat blir nog bra.

När jag luftade bromsarna på 854:an efter renovering så använde jag ovannämda lock med tillhörande slang men använde kompressorn med nedställt tryck till ca:1-1,5bar och det tycker jag var lagom.
Användarvisningsbild
av taxi
Har redan det, men nu är nästan hela systemet tomt så därför vill jag trycksätta istället. Och jag har precis hittat en luftman på mekonomen, så jag gör som föreslagits och tömmer ett däck till ca 1kg.
Användarvisningsbild
av js1
Luftman är klockren.
Vet du att man kan lyfta av hela oljebehållaren och tömma den vid oljebyte? Lossa torxskruven på undersidan av behållaren och lyft den rakt upp. Det sitter ventiler i botten så spillet blir minimalt. Sen tömmer man behållaren, sätter tillbaks den, fyller på fräsch olja och trycker ut den i rören.
av baztubox
jag kopplar kompressor när jag luftar har en reduceringsventil med mätare, ställer den på 2,5-3 bar, går alldeles utmärkt. man får bättre motstånd direkt när man trampar på bromspedalen jämfört när man luftat för hand.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Fördelen med att lufta systemet utan att använda bromspedalen är ju att slippa trampa pedalen i botten av misstag och riskera att packningarna havererar i huvudbromscylindern pga ev rostporer i denna.
Användarvisningsbild
av taxi
Det var så jag också tänkte, lägg till också att jag inte vet vad jag gör egentligen, så känns luftman väldigt mycket bättre :D

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]