Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
Hej!

Har en liten fråga...
Jag vill kolla upp en bil som såldes i oktober...blev avställt i nov/dec men som nu i uppgifterna står att den blev avställd (igen?) i mars??!!
Anledningen till att jag vill kolla det är att killen som köpte bilen bedriver en process att han vill häva köpet och ha ut skadestånd för att bilen inte har kunnat användas.
Jag tolkar ju detta då att han har haft bilen påställd en tid men nu under processen ställt av den igen.

Hur går jag tillväga...?
Det enklaste är att ringa Transportstyrelsen. De brukar kunna svara på det mesta.

Angående hävning så behöver du inte vara orolig nämnvärt. När man köper en begagnad bil av en privatperson så har man en mycket långtgående undersökningsplikt (det räcker inte med att bara titta på bilen. Man måste låta fackman undersöka den osv) och säljaren är vanligen inte ersättningsskyldig för någonting som borde upptäckts om den undersökningen gjordes seriöst. Dessutom så kan man bara förvänta sig ett skick i relation till priset. En hävning kan bara komma till stånd om köparen 1) Har ett fel som verkligen du ansvarar för 2) Låtit dig få chansen att åtgärda det 3) Låtit dig erbjuda möjlighet till prisavdrag först. Har han gjort det?
andreas_lofgren skrev:Det enklaste är att ringa Transportstyrelsen. De brukar kunna svara på det mesta.

Angående hävning så behöver du inte vara orolig nämnvärt. När man köper en begagnad bil av en privatperson så har man en mycket långtgående undersökningsplikt (det räcker inte med att bara titta på bilen. Man måste låta fackman undersöka den osv) och säljaren är vanligen inte ersättningsskyldig för någonting som borde upptäckts om den undersökningen gjordes seriöst. Dessutom så kan man bara förvänta sig ett skick i relation till priset. En hävning kan bara komma till stånd om köparen 1) Har ett fel som verkligen du ansvarar för 2) Låtit dig få chansen att åtgärda det 3) Låtit dig erbjuda möjlighet till prisavdrag först. Har han gjort det?
Blir till att ringa dit då :)

Efter köp lämnades den in för service och kamremsbyte då hittades en massa fel enl. verkstan som blev en dyr historia.
Grejen är att det som kom fram där hade inte vi inte en aning om.... så inget är mörkat på nåt sätt.....
Priset blev justerat då ett fel hittades under tiden....
Den undersökningen ska köparen göra INNAN köpet för att det ska bli tal om något återköp enligt Köplagen. Du är inte bilhandlare och har inte alls samma ansvar som en sådan.

Du kan förklara för honom att du inte är bilhandlare och att någon garanti inte ingår. Sen gör du absolut ingenting innan fallet tas till domstol. Oftast gör det inte det utan köparen försöker bara skrämmas. Även om det går till domstol kommer du bara att behöva stå för dina egna kostnader eftersom det avgörs som så kallat "småmål" för de här beloppen. Så gå inte på nåt snack från köparens sida om att "det blir mycket billigare annars måste du betala min advokat yadayadayada" för det stämmer helt enkelt inte. Din hemförsäkring innehåller rättsskydd vilket kommer täcka dina egna kostnader för jurist.
andreas_lofgren skrev:Den undersökningen ska köparen göra INNAN köpet för att det ska bli tal om något återköp enligt Köplagen. Du är inte bilhandlare och har inte alls samma ansvar som en sådan.

Du kan förklara för honom att du inte är bilhandlare och att någon garanti inte ingår. Sen gör du absolut ingenting innan fallet tas till domstol. Oftast gör det inte det utan köparen försöker bara skrämmas. Även om det går till domstol kommer du bara att behöva stå för dina egna kostnader eftersom det avgörs som så kallat "småmål" för de här beloppen. Så gå inte på nåt snack från köparens sida om att "det blir mycket billigare annars måste du betala min advokat yadayadayada" för det stämmer helt enkelt inte. Din hemförsäkring innehåller rättsskydd vilket kommer täcka dina egna kostnader för jurist.
Det är precis så vi resonerar med!!!
Han hade gärna fått ta den till t.ex bilbesiktningen för att kolla den för som fd. ägaren (inte min bil) sa..." då hade jag ju haft en chans att åtgärda felen eller justera priset ytterligare"

Detta är trots allt en bil i 100000 kronorsklassen så då hade iallafall jag kollat den närmare än m jag köpt en för 10000.

Han har redan fått papper från domstol så i maj är det dags..... så därför min fråga om hur man kan kolla upp om han ställt på bilen mellan november och mars...
andreas_lofgren skrev:Den undersökningen ska köparen göra INNAN köpet för att det ska bli tal om något återköp enligt Köplagen. Du är inte bilhandlare och har inte alls samma ansvar som en sådan.

Småmål tillämpas om värdet inte överstiger hälften av prisbasbeloppet som år 2012 är 44 000:-. Värdet ska alltså inte överstiga 22 000:- Köparen har betalat runt 100 000:- för bilen. Så det lär nog bli ett ordinärt tvistemål.
Fick svar av transportstyrelsen idag men får inte till det med förkortningarna:

1 120406 TS-TR ORDDEB 120501 841213-xxxx 65:- 120430 003/001870 ÅR
2 120330 TS-TR INBET 269:- 120330 BGI B Rednr: 391100374495
3 DEBDA 100:- 2 %
4 120303 TS-TR AVST 841213-xxxx 120303
5 FAE/AUT LFHALL 120302 841213-xxxx AVST 120303
6 120302 TS-TR ÅTER 841213-xxxx 120302
7 FE/AUT LFHALL 120302 841213-xxxx
8 DEB 841213-xxxx 120301 487:- 003/001870 ÅR 120323
9 111220 TS-TR UTBET 00000000874 841213-xxxx
10 111216 TS-TR AVST 841213-xxxx 111216
11 FAE/AUT LFHALL 111019 841213-xxxx AVST 111216
12 111102 TS-TR INBET 1361:- 111102 BGI B Rednr: 399020122953

Om jag tolkar detta rätt så ställer han av bilen 111216, ställer på den igen 120302 men ställer av den igen dan efter??
Men det är konstiga summor...
Nån som är klokare än mej?
Tomas88 skrev:Flyttar tråd till Ekonomiforum.

Kan inte förkortningarna men blir lite nyfiken.
Skrevs något om skicket osv på kvittot?
Vad är det för "kostsamma fel" köparen hittat?
Nä igentligen inte utan att bilen är provkörd och godkänd av köparen. milantal och köpesumma

det som helt plötsligt var fel var absenheten, växellådan,styrstag.Bilen är besiktad och inga fel påpekades om det då.
Han provkörde ut på stor väg där han kunde dra upp den i hastighet och var totalt "förlorad" i bilen och ville ha med den direkt men skulle hämta den dan efter.

Jag blir galen på detta...

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Byta motorolja V60

Det blir verkstad med en anpassad service. Ser ut[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]