Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Lite novis problem.
Fick för mig att byta fördelarlock och rotor. (första gången på en 900) Trångt är det på 900an längst upp. Envis är jag med. Jag hade kanske inte rätt verktyg heller då jag till 100% inte kunde skruva i alla skruvar tillräckligt.
Sedan kopplade jag i fel tändkabel i fördelarlocket. Jag råkade skifta 1:ans och 2:ans men nu sitter dom rätt. Övriga 2 ska ju sitta i normal nummerföljd 4:ans tändkabel i 4:ans hål och 3:ans i 3:ans hål, sedd från bilens nos vid kylaren. 4-3-1-2. Rotorn som jag bytte med satt inte så värst hårt men fick dra till lite. Satte sen dit den nya o den gled in lätt. Tryckte till lite extra för den satt väldigt passande o gled lätt in, (lite för lätt tyckte jag men så ska det väl va då) Man kan inte montera den fel helt enkelt med spåren i rotorn. (Som guiderna säger här).

Nu till frågan. Vad kan ha skett fel. Beror det på att skruvarna inte sitter till 100% in. (sitter kanske 70-80% inskruvade)
Eller beror det på att jag kopplade tändkabeln fel första gången så att jag måste göra någon justering nånstans?

Tacksam för hjälp för bilen står nu på en parkering 8 kilometer hemifrån :lol:
Fixat. Tog bussen till min stående bil som fått vara orörd i nattens mörker. Började med att ge mig på skruvarna igen o lyckades skruva in dom 2 sidoskruvarna med diverse svordomar tills det tog emot plus ett par extra varv. Den översta som är svårskruvad p.g.a. kabeluttagen blev inte till 100% inskruvad men tills det tog emot. Jättebökigt! Såg i dagens eftermiddags ljus att jag lyckades igår kväll orsaka en spricka i fördelarlocket. Men men..jag vred om nyckeln och bilen startade. Hurra. Har provstartat några gånger nu efter första starten och den startar lite snabbare nu och känns mycket piggare i körningen. Men ska byta ut detta fördelarlocket (på verkstad*) då det blev en spricka i den. Förmodligen blev det en spricka då jag i början skruvade i en skruv i taget först. Vilket man tydligen inte ska då den blir sned. Ett tips då till alla nybörjare som jag själv: Skruva i skruvarna lite i sänder - Kablarna ska sitta 4-3-1-2

Inget för nybörjaren som har bråttom.

Var beredd på ömma händer och ben då man får sträcka sig o spjärna emot med knän o fötter ett bra tag :)

* Ska dit på felsökning av vakuumläcka/missljud, kolla lamdasonden.
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]