Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,,

Fick ett samtal från min nye bilmekaniker som hade konstaterat att det läckte in olja i kylarväskan... han föreslog bytte av toppackning med en nota på 7000kr. Han skulle egentligen bara byta en slang eller koppling för styrservon som hade läckt tom. mmmmm blev lite fundersam när han målade upp bilden av hur mina kylarslangar snabbt skulle gå åt skogen med påföljande läkage som följd. bilen går fantastiskt jämt o fint inga tecken på dödsryckningar. tänker inte låta han åtgärda det utan får väl ta en funderare o kolla upp själv hur mycket olja jag kan hitta i expansionskärlet. tacksam för feedback känner mig inte riktigt säker på att ha fått en seriös bild av läget. tydligen finns det mirakelmedel att hälla i kylaren som kan bota dylikt en bildelsförsäljare.
Är toppackningen kass är det bara att byta, inga "mirakelmedel" i välden kan göra något åt en sådan sak. Det kommer bara bli värre
med tiden om du inte byter! En vanlig orsak är att det blivit ärggropar i toppen där packningen sedan går sönder och läcker, en
riktplaning på ett par tiondelar brukar vara nödvändig för att få bort detta.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]