Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milfshake
Hej

Jag undrar om det någon som har erfarenhet av styrväxel byte på en v70.
Volvo verkstan vill ha över 12 000:- för styrväxel + byte, och med bilens marknadsvärde och faktum att jag redan har en annan fungerande bil känns det inte värt.
Har pillat med bilar mycket förr och är väldigt händig, men detta moment är ganska nytt och priset som volvo vill ha får ingreppet att låta omfattande.

Sooo.. Är det något jag som händig person bör klara av själv? I så fall, äre värt att köpa en begagnad med 25 000+ mil på sig? Eller äre ett vanligt fel och bara en tidsfråga innan den också kommer börja läcka? Alla tips och förslag tas tacksamt emot

mvh lukas
av *pettson*
Om du är van och händig så löser du ett styrväxelbyte utan problem.
Att köpa en begagnad styrväxel i vårt överprissatta land är en sista möjlighet.
Tar vi exempelvis en SMI styrväxel som är renoverad så kostar den inte mer än strax under 2000kronor inklusive frakt ifrån England.
Leveranstiden är runt 3-4 dagar.
Jobbet ska ta runt 3,5 timmar på verkstan och därmed så blir det allt tydligare att timpenningen och reservdelarna är REJÄLT kryddade.
En ny styrväxel kostar ca 5500kr på autoexperten. Men går att köpa på andra ställen om man letar, splitt ny för runt 4500kr.
Användarvisningsbild
av milfshake
Jag lyckas inte hitta någon engelsman som pysslar med detta, dem som gör skickar inte utanför UK. Sen äre väl inte så konstigt med tanke på att britter är bland dem få som kör högerstyrt.
Många styrväxlar som ligger uppe på bla ebay är också för högerstyrda bilar..

Så här ser det ut bland svenska leverantörer:
Styrväxel
"Vi kan leverera en fabriksrenoverad utbytesstyrväxel. Samtliga våra styrväxlar testas i bänk efter renovering. Er gamla styrväxel lämnas i inbyte som stomme. Längst ner i detta e-mail finner ni våra allmänna försäljningsvillkor.

Pris: 5900 SEK netto + moms
Frakt: 400 SEK netto + moms då ingår returfrakten för er gamla stomme till oss om de bifogade fraktdokument används.

Deposition: 2000 SEK + moms utöver priset. Depositionen får ni tillbaka när er gamla enhet är returnerad lika komplett som den ni erhöll, undantag är om stommen är skadad (läs allmänna försäljningsvillkor nedan)"

Leveranstid: 3-5 arbetsdagar
Garanti: 1 år

För min del lär det bli en begagnad från skroten, den används trots allt som en "skitbil"
av *pettson*
Eftersom jag tidigare fått leverans ifrån England gällande styrväxlar till volvo så är jag högst medveten om att dom kör högerstyrt i normalfallet.
Men deras renoveringsfrekvens är betydligt högre än i Sverige. Många stora *renoveringscenters* skickar ifrån övriga Europa till England för renovering.
Så, jodå jag har köpt styrväxlar till för oss där.
Men det är inte min sak att lägga ut vem som gör vad helt enkelt.
Det är så att hittar man ställena så gör man. Annars köper sina saker här i landet.

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]