Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Pilen som anger vinterläge i instrumentpanelen på min S90 med automatlåda från -98 har fått för sig att blinka lite då och då den senaste tiden. Efter en långkörning där bilen fått stå en liten stund innan omstart brukade blinkandet dock försvinna. Förra veckan hände det igen, försvann, och kom tillbaka nästan direkt igen.

Jag har ju läst om detta på diverse forum och alla säger att det handlar om att byta växellägesgivaren som sitter monterad på växellådan under bilen. Jag fick detta gjort på verkstad i går, men blinkandet har fortsatt trots bytet. Mekanikern sade att han försökte släcka felkoden, men att det inte gick.

Lådan växlar perfekt och beter sig inte konstigt på något sätt. Behöver jag "köra in" bilen innan blinkandet slutar? Så har ju bilen betett sig innan - kör någon eller några långrundor, så är det borta?

Någon som har någon tanke eller erfarenhet kring detta?
Tack för tips! Har inte felkoden här nu, men kan återkomma!

De saker du nämner - dyrt/tidskrävande? Något man kan göra själv med mycket basic mekanikerkunskaper? Vi tänkte vi skulle köra till Jämtland (90 mil enkel resa) nu på fredag och ingen vore gladare än jag om problemet var ur världen då.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..