Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whiiiii
Vi har upptäckt att våran volvo v70 (från 98) läcker kylarvätska. På två veckor har det försvunnit ungefär 2 dl. Grejjen är den att det är ingen pöl under bilen och det läcker inte när man kör. Har kollat oljan och den ser också fin ut. Var tar vattnet vägen? Läste någonstans att det kanske kunde vara topplocket. Kan man byta det själv och är det svårt?

Jag stressar upp mig jättemycket över detta och vill byta in bilen till någon annan för att bara bli av med problemet. Men om det är något man kanske kan fixa själv så kanske det inte behöver bli allt för dyrt?
Användarvisningsbild
av Nexus
har du kollat så inte värmepaketet läcker inne i bilen. Ena min gavel på kylaren läckte inte så det droppa men på tid så minsta det....
Användarvisningsbild
av BOFH
Min gamla 850 drack någon halvliter i veckan förut. Utan att det blev pöl under pilen. Vad som hände var att om jag fyllde upp till max i expansionskärlet så steg nivån(trycket?) i systemet tillräckligt för att kylarvätskan skulle leta sig ut genom en liten spricka i kylarens överkant i form av ånga när man körde. Det gick att se om man stod still att det kom lite rök, dock inte mycket. När man kör gissar jag att det letade sig ut under bilen istället.

Hursomhelst. Det behöver inte vara jordens undergång att det försvinner lite vätska. En ny kylare är förhållandevis billig på biltema/skruvat, men det kanske bara är en liten spricka i en slang eller så. Eller så är det nåt dyrare. Låt någon mekaniker/bilkunnig kompis titta runt lite på bilen. Har ni tur så ser ni felet rent visuellt och då bör det ju vara billigt och lätt att åtgärda.

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

EX60

Synd att den måste servas lika mycket som en[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]