Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sweborn
Första förbrukningssiffror 0,71 liter per mil. Helt OK med tanke på att körningen mestadels bestått av korta körningar inom Sthlm samt med dubbdäck på, iofs med lite lugn på gaspedalen pga ny bil. Hade mentalt ställt in mig på allt upp till 1 liter per mil efter att ha läst siffror på detta forum.
Det var fina siffror. Vi får hoppas att det fortsätter. Kör du med låga motorvarv så finns det goda förutsättningar.
Min Xc70 D5 Awd snittar runt 0,9 efter 500mil med en hel del stadskörning och nu när värmen kommer så är förbrukningen på väg ner. Är hel nöjd med bilen.

Kör faktiskt också med dubb däck.
Senast redigerad av 1 Mccartney, redigerad totalt 0 gånger.
0,63-0,75 låter rimligt för min del som det ser ut nu. Det skulle vara en bonus till bilköpet.

Det enda jag kan reflektera över är att, med rätt känsla på gaspedalen, den ibland baktalade Geartronicen faktiskt matar i växlarna som om det satt en DSG/PDK-låda i bilen, men den ser dock ut att hålla motorns varvtal något hundratal varv högre än i en VW eller Porsche. Finns en del snålpotential kvar i lådan om det går att justera med mjukvara. Uppsidan med detta är att man slipper känna att bilen ruskar runt pga lite väl lågt varvtal, så jag passar nog helst på ännu lägre varvtal.
mossbo skrev:Fan, jag som trodde att vår kompis snackade i nattmössan, han säger samma sak.....ca 0,63-0,75 hela tiden....
Frugans D5 AWD tar ju minst 0,8, ofta 0,9.
MY08 är betydligt törstigare, kanske 15% vid samma typ av körning.../PH
Även den Geartronic som jag har i min XC70 D5 AWD går ibland så lågt ner i varvtal att motorn börjar morra en del, innan lådan ger upp och byter till lägre växel. Så "nedväxlingskåt" är den inte i D-läget. Däremot i S-läge.

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]