Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ULMO
På väg mot besiktningen av 945-an LTT, 1998. Skulle bara värma bromsarna lite, den hade stått ett tag. Shit, den drog snett, tusan, hade inte smörj glidpinnarna på något år...

Nåväl, hem och smörj, går ju lätt. Men dra snett ändå.....

Därefter har jag
-bytt oken, det behövdes nog egentligen ändå
-bytt de främre slangarna
-bytt ABS enheten

Men den drar snett ändå. Och det kom som sagt plötsligt, precis som om ena sidan hängde sig. När man bromsar lätt så drar den snett, men bromsar faktiskt någotrunda rakt om man bromsar hårt. Bilprovningen sa också 1,6 på vänster, 2,6 på höger. Så jag tror inte att det typ klapp i nån led eller så.

Stort tack om någon kan komma med tips.

MVH
Mossis i Finspång
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En defekt huvudcylinder kanske.

Mvh GK
av ULMO
Jattetack GK för tipset. Men jag glömnde skriva att huvudcylindern är bytt utan resultat...

Man kan också säga att den drar rejält snett vid liten eller måttfull bromsning. Ju hårdare man bromsar, ju rakare går den. Bilprovningen mätte 1,6/2,6.

Bak drar helt jämnt enligt Bilprovningens rullar, 1,3/1,3.

MVH
Ulf
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Funkar ABS-lampan?
Ni skriver att ni bytt ABS-enheten. Menar ni styrenheten för ABS, eller hela hydraulenheten?
Användarvisningsbild
av js1
Du verkar ju ha gjort det mesta redan. Hur är skicket på skivor och klossar?
av ULMO
Tack JS och Jocke:
Abs-enheten byttes, hela enheten, mek och el.
Skivorna är tycker jag mycket bra. Nästa steg blir nog att byta klossar, egentligen bara det kvar.

MVH
Ulf
Användarvisningsbild
av Jocke S.
ULMO skrev:Tack JS och Jocke:
Abs-enheten byttes, hela enheten, mek och el.
Skivorna är tycker jag mycket bra. Nästa steg blir nog att byta klossar, egentligen bara det kvar.

MVH
Ulf
Vänta nu... Bytte du oken men återanvände klossarna från dom gamla?
av qwerty
Bilen drar snett och du byter abs-enhet, huvudcylinder, ok? :shock:

Det är ju att börja i helt fel landsände som du gjort.....troligtvis har du brännt beläggen samt skivorna pga det legat på en aning hela tiden, det blir som en glasyta på belägg och skivorna härdas på ytan, detta gör bromsarna nästan verkanslösa som du märkt, de hjul du har bromsverkan på har varit ok.
Det är svårt att se detta på ytorna.

Nya skivor och belägg runtom hade troligtvis sparat dig en massa onödigt arbete.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]