Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoafrica
#629223
Hej jag undrar hur fort volvo v70 t6 hieco går?
Jag vet att dom går 250 km/h men det är ju elektroniskt begränsat.
Om man tar bort spärren hur fort går dom då?
kan väl inte gå så mycket fortare typ 260 kanske t.o.m 270 me tänk om man trimma så dom gick i 300 km/h 8) :D
Användarvisningsbild
av Camel
#629245
Erforderlig drivhjulseffekt för V70II T6 pga rullmotstånd och luftmotstånd är:

250 hk @ 250 km/h
278 hk @ 260 km/h
307 hk @ 270 km/h
339 hk @ 280 km/h
372 hk @ 290 km/h
408 hk @ 300 km/h

Originalmotorn leverar max 304 hk @ 5600 rpm. Med ca 12% drivlineförluster räcker originalmotorn till drygt 255 km/h. Motorns varvtal på 5:e växeln är då ca 6000 rpm och motorn har börjat tappa effekt. Heico på 325 hk borde kunna göra drygt 260 km/h med samma drivlineförluster om motorns effektkurva passar för den hastigheten på någon växel.

Hög hastighet kräver mycket effekt. Man måste ha drygt 460 hk i motorn för att nå 300 km/h om drivlineförlusterna är som ovan. Dessutom måste utväxlingen passa så att motorn levererar toppeffekten vid önskad hastighet. På 6:e växeln är varvtalet ca 5700 rpm @ 300 km/h.
Användarvisningsbild
av Camel
#629354
Helt riktigt, det hjälper faktiskt mer än vad man kan tro. Luftmotståndet är mycket stort i höga hastigheter och allt som förbättrar luftströmningen, eller minskar frontarean, gör att luftmotståndskraften minskar mycket i höga hastigheter.

Ett annat sätt att höja toppfarten är att se till att ha lite medvind. Redan måttlig medvind på några m/s kan höja toppfarten 10 km/h. :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
#629380
En S60-kaross har betydligt lägre luftmotståndskoefficent och frontarea än V70II samt lägre vikt vilket även minskar rullmotståndet något. Detta får mycket stort genomslag på erforderlig drivhjulseffekt i dessa hastigheter.
Användarvisningsbild
av na96gen
#630179
Camel skrev:Erforderlig drivhjulseffekt för V70II T6 pga rullmotstånd och luftmotstånd är:

250 hk @ 250 km/h
278 hk @ 260 km/h
307 hk @ 270 km/h
339 hk @ 280 km/h
372 hk @ 290 km/h
408 hk @ 300 km/h

Originalmotorn leverar max 304 hk @ 5600 rpm. Med ca 12% drivlineförluster räcker originalmotorn till drygt 255 km/h. Motorns varvtal på 5:e växeln är då ca 6000 rpm och motorn har börjat tappa effekt. Heico på 325 hk borde kunna göra drygt 260 km/h med samma drivlineförluster om motorns effektkurva passar för den hastigheten på någon växel.

Hög hastighet kräver mycket effekt. Man måste ha drygt 460 hk i motorn för att nå 300 km/h om drivlineförlusterna är som ovan. Dessutom måste utväxlingen passa så att motorn levererar toppeffekten vid önskad hastighet. På 6:e växeln är varvtalet ca 5700 rpm @ 300 km/h.
Helt underbar sammanställning/uträkning! Tack för den nu kan jag sova med ett leende :)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]