Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte fråga om det är värt att byta kamrem själv och om det är svårt :P
Har tex hört att kamaxeln inte ens får röra sig några mm och måste spärras, men kamaxlarna rör väll sig bara om man pillar med dreven ? , har en haynes bok och det beskrivs som ganska enkelt men som sagt jag har hört olika :shock:
Senast redigerad av 1 duster49, redigerad totalt 0 gånger.
Det är inte svårt. Det är bara att kränga dit den nya remmen exakt som den gamla satt. Det som kan göra arbetet lite besvärligare är om du har oljeläckage vid kamaxlarnas packboxar. Du måste ju då ta bort kamdreven från kamaxlarna. Men annars är det ej så svårt.. Du har också en vibrationsdämpare som kan läcka olja( spänner kamremmen). Den ska då bytas. Ej svårt då du ända måste ta bort den vi kamremsbytet.
Det är inte svårt att byta kamrem se bara till att alla markeringar står på noll när du satt ditt nya remmen så ska det inte vara några problem.

En stark rekomendation är att du byter vatten pump och har en kamrems kit så du byter alla rullar som ska bytas du behöver ett skruvstäd för att få i hopp ena spännaren och en bra kil att låsa den med.

men du borde klara det om du är lite händig
Har läst i forumet att Biltemas remsatser ska innehålla en tolk till detta arbete, har lusläst dess katalog men inte hittat att verktyget skulle följa med.
Detta verktyg bör dock vara viktigt till detta arbete.
duster49 skrev:
duster49 skrev:okej vad ska jag med skruvstäd till ? :|
Skruvar man inte av spännaren och sätter in en ny , tex den som följer med i kittet ?

Nej det följer inte med någon, du skruvar av den sedan späner man ner den och skruvar tillbaks drar ut sprinten så är det på plats, sätt ditt den nya plast biten som ligger i i satsen.
duster49 skrev:okej vad ska jag med skruvstäd till ? :|
Det sitter en spännare som du skruvar av för att kunna spoänna ner den. kommer ej i håg nu vad den har för funktion men du lyckas ej utan skruvstäd.
av *pettson*
Läs igenom Haynesboken eller annan handbok NOGA.
För det som jag ser här i tråden visar att inte ens 5 minuter ägnats åt att syna igenom hur jobbet ska gå till, eller så man inte förstått informationen/ anvisningen alls, vilket gör att bytet lär bli väldigt osäkert och har stor sannolikhet att sluta illa. Syna noga vad det är för ingående delar och deras funktioner.
Det du lär dej där i handboken, gör också att du beställer rätt saker. Syna samtidigt vad som brukar ingå i ett kamremskit nu när du vet vad som behövs (efter att ha läst på), inte vad dom olika försäljarna kallar sakerna.
I övrigt hoppas jag INTE att du läst nånstans att en tolk medföljer i biltemas kamremskit nånstans. INGA kit innehåller dessa från något fabrikat eller återförsäljare.
Iallafall inga jag träffat på under 20år..
Biltemas kit går naturligtvis att köpa löst vid sidan om, efter att ha läst all nödvändig text om ifall den tolken passar just din motor.

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]

Går det inte att skruva mer på juster […]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]