Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Jag har en V70 2,5 SE -98 som gått 21.000 som har haft en lysande ABS- och TRAC-lampa till och från en tid. Förstod att detta tycks vara ett klassiskt problem med dessa bilar, så jag följde era anvisningar här på detta eminenta forum och plockade isär ABS-modulen samt lödde om de lödningar som ni pekat ut. Följande har nu hänt i angiven ordning:

1. Efter första omklödningen så minskade lysandet av ABS- och TRAC-lampa markant, ABS'n fungerade faktiskt upp till 80% mer helt enkelt. Men efter att ha kört längre körningar på över ca 3-5 mil som brukade dessa lampor till slut tändas i alla fall efter att det "morrat" i någon enhet kring ABS-modulen under ca 5 sek samt att detta även känts i bromspedalen. Efter att bilen blivit kall några timmar, så kunde återigen köra 3-5 mil utan att ABS-lampan, för återigen tändas. Det finns helt klart ett mönster i detta som jag inte bergriper?

2. Jag plockade därför ner modulen igen och lödde om en gång till. Nu slocknar TRACS-lampan, men inte ABS-lampat som lyser konstans från första stund. Och vad värre är så dog hastighetsmätaren dessutom?

Detta känns inte helt bra längre :shock:

- Kan jag skicka ABS-modulen till http://www.bildelshuset.com/Reparationer.htm trots att jag öppnat den och varit och lött om i den tro?
- Kan man hitta en beggad ABS-modul på skroten (som funkar)?
- Har ni några tips på hur jag ska gå vidare?

Tacksam för svar och hjälp med detta då jag nu börjar ge upp möjligheten med att kunna fixa detta själv :cry:
Senast redigerad av 1 jiwisto, redigerad totalt 0 gånger.
Hastighetssignalen tas från ABS-systemet så det måste blivit något fel när du lödde om boxen andra gången, kanske har du råkat kortsluta vid en lödpunkt? Var det alltid så att du kunde köra 3-5 mil och sedan började lampan lysa eller brukade den tändas vid en viss fart eller så? Provade du att "starta om bilen i farten", d.v.s. tädning av och på, och slocknade lampan i så fall eller började den lysa direkt igen? Tänke om det hade med värmen att göra eller om det är någon triggerkrans på drivknutarna som är dålig. Jag hade skador på mina abs-kransar förut vilket gjorde att abs-lampan ibland började lysa vid motorvägsfart. Det kan ju vara så att det både är fel på box och kransar.
volvobaggen skrev:Jag lödade upp dom gamla punkten som dom gjorde här: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... ob#p174238

Det blev inte bra första gången, men det gikk med 60w lödpenna och mycket blylödning. Kom I håg at dom två stora strömpinnarna tar mycket värme.
Vette fasen vad jag tycker om den där lödningen i länken (den andra bilden i tråden var ju bara katastrof förövrigt).

På bilden du länkade till ser det ut som att det är alldeles för mycket lödtenn på anslutningarna. Man vill ju bara ha bra kontakt mellan kopparbanan och komponenten ("pinnarna" i det här fallet). Så överdrivet mycket lödtenn fyller ingen direkt funktion. Vad jag har hört så är anledningen till att enheterna går sönder att kvalitén på tennet är för dålig. Tennet ska se ut som en "vulkan" lödningen är klar som en av snubbarna i tråden sa, och det ska inte vara matt.
SubMarine skrev:Var det alltid så att du kunde köra 3-5 mil och sedan började lampan lysa eller brukade den tändas vid en viss fart eller så? Provade du att "starta om bilen i farten", d.v.s. tädning av och på, och slocknade lampan i så fall eller började den lysa direkt igen?
Den tändes oavsett fart, snarare mer efter att jag kört en längre sträcka som sagt. Nej, jag har inte gjort omstarten i fart som du beskriver...vågar inte p.g.a automatlådan och att jag tappar bromskraft m.m. :oops:
Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]