Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har funderingar på att byta dioder i knapparna till elhissar i min bil, i dagsläget lyser det grönt men skulle vilja ha det där blåvita som är i instrumentpanelen.

Någon som vet hur många mcd man bör välja på dioderna samt om det är 12v eller om det är inbyggt motstånd så att man kan köra med vanliga 3-4v dioder?
Senast redigerad av 1 qwerty, redigerad totalt 0 gånger.
Knapparna i förardörren till elhissarna och backspeglarna är en strömställarmodul med LIN-kommunikation till dörrmodulen. Strömställarmodulen innehåller alla knapparna samt belysningen och har tre anslutningar: plus, minus och LIN-signal. Den har skruvar på baksidan och ser ut att gå att öppna. Har inte öppnat någon men den innehåller sannolikt ett kretskort med ytmonterade LED, kretskortsmonterade knappar samt LIN-kretsarna. LED:arna kan ju ev. även vara inbyggda i resp. knapp. Gröna LED har lägre framspänning än blå/vita. Detta innebär att om flera LED är seriekopplade kanske driftspänningen inte räcker för att övervinna totala framspänningen hos flera seriekopplade blå/vita LED. Förkopplingsmotstånd är sannolikt separat men om ljusstyrkan kan ändras kan det ju även vara pulsbreddmodulering till LED:arna med konstantströmsgenerator. Om det skulle vara vanliga LED bör man kunna följa kopplingen lättare. Ljusstyrkan hos gröna ytmonterade LED brukar vara 10-30 mcd. Ljusstyrkan hos blå/vita LED är ofta flera gånger högre.
Hade isär min knapp till c-låset igår men glömde ta bilder.

Du har dock rätt i att det är ytmonterade dioder, kanske 2-3x2-3mm stora samt 3mm höga med en liten kupollins. Satt om minnet inte sviker 4-6st i bara c-lås knappen.
Det ligger en helvgenomskinlig gummibit under knapparna som agerar ljusfördelare och även som fjäder, längst ned är det även den gummibiten som påverkar kontaktytorna på kretskortet.
I den knappen såg det inte alltför svårt ut att löda, gott om plats runt dioderna, största problemet blir att hitta en passande diod.

Ska beställa en c-lås knapp samt en knappsats till fönsterhissarna från skroten att öva på om jag hittar dioder, har hittat smd hos elfa men inte i rätt färg när storleken är rätt, höjden är nog det mest kritiska måttet.
Sitter och tittar på schemat för dörren och känner inte igen en symbol, vill ha det till en resistor men symbolen på schemat stämmer inte med det. Iaf så länge det inte har varit en revidering av vedertagna symboler.

På sid 55 komponent 3/80, precis före symbolen för lysdioden, vad är det?

http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... iagram.pdf

Normalt ska man väl ange en resistor med endera en rektangulär (europa) symbol eller ska vi säga zick-zack linjen (Usa, Japan) , på volvos schema verkar dom köra en mix.
Det tolkar jag som en resistor. Riktigt det du skriver om symboler för resistor och precis som du skriver verkar Volvo ha helgarderat i detta fall...
Dock är schemorna för de olika modulerna generellt ofta bara principscheman. Funktionen framgår men inte den exakta kretslösningen i alla lägen.
Ok, då var jag inte totalt uppe i det blå iaf. :lol:

Ja, de där kopplingschemat är väl som du säger mer en principskiss. Men då vet man iaf med stor sannolikhet att de inte använt sig av 12v dioder utan troligtvis 3-4v och då har man större utbud och enklare att hitta.
Ska göra en ny studie hos elfa nu inatt.

Har beställt en c-lås strömställare från karstorp som jag hoppas få under veckan för att avrätta, obducera och utföra mina experiment på. :-~
Har beställt dioder från elfa för testerna, valde 2 olika för att se vad som kanske funkar bäst, möjligtvis får jag även byta motstånd men det kan jag inte säga något om förräns c-låsknappen kommer och kan obduceras.

Följande dioder valdes dock för sin storlek samt färgtemperatur, då dessa antagligen är mycket kraftigare kanske jag får dra ned på antalet dioder i knappen för att det inte ska bli för mycket ljus.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 7-14&toc=0

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 3-96&toc=0

Hoppas att jag imorgon eller dagen efter det får knappen, dioderna ska dyka upp imorgon enligt killen hos elfa jag talade med.
Pga diverse strul med kungliga postverket har jag bara fått knappen idag, dioderna är ute på en krumbuktresa fram och åter, nåja till det viktiga för idag.

Har öppnat upp knappen och tagit bort en diod , brist på saker att göra. Testade att köra den på 1st 9v batteri kopplat med ett 470Ω motstånd, funkade kalas den lyste så fint så.
Det satt 2 gröna dioder i knappen (inte 4-6 som jag trodde).

Sitter även 2 resistorer markerade 1501, alltså 1.5 kΩ. Verkar vara som att varje diod har egen resistor. Får se när jag får hem dioderna om jag behöver byta motstånden.

En bild på sakerna, motstånden ligger endast med för att visa storleken på dioderna, det är den lilla plutten på tejpbiten.

Bild

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]