Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
Går det att programera så man får ljudkvittens vid pålarming på en XC90 -05?
av willeh
Jag tycker inte det borde vara helt omöjligt. Jag ska inte säga att jag kan med hur larmet fungerar exakt, men simpel elkunskap säger mig att det borde gå. Vet inte hur XC90 är uppbyggd och fungerar, men alla Volvo-bilar som familjen ägt har haft ett blink med körriktningsvisarna vid låsning. Så om man kan kolla ett elschema på bilen och ta reda på hur allt är kopplat ska det inte vara omöjligt.

Koppla in tutans + (eller något mindre signalhorn för att slippa världens liv på parkeringen) till + som går ut från larmboxen till blinkers. Se till att sätta dioder på både tuta och kabel som går vidare mot blinkers. Annars kommer det lysa/blinka när du tutar och tuta när du blinkar.
av KnotVillage
hm, klippa och klistra. Det borde ju gå att ändra i styrenheten tycker man. När larmet går så låter ju signalhornet...
av willeh
Precis, jag kan ta ett exempel som jag gjorde på en lastbil. Kopplade till ett varningsljus på backljusen, som även skulle gå när man slog på varningsljusen (men backljusen var tvungna att vara släckta). Samma sak här. Var funktion ska gå igång för sig, samt en som ska starta "båda".
Kolla på mitt paint-elschema. Knappast det bästa som jag gjort, och programmet är knappast gjort för det heller. Jag hoppas du kan lite el? :) Det övre visar bara, väldigt simpelt, hur det är gjort idag. Som sagt, det där är inget exakt utan bara min tankegång. Har du kopplat lite innan tror jag inte det där är något svårt ingrepp :)
Bild
av eddar
I USA er det normalt med en liten tut-lyd for til og fra-alarm.
Dette må da vel kunne prog. her også.
Hvis ikke, en liten sladd mellon blink og tuta med 1 diod bara, så funker det vel (?)
av KnotVillage
hm, kanske det gör men fattar inte varför det inte går att ställa in. Det handlar ju bara om en mjukvara då hårdvaran finns, samma sak med nya volvo som saknar tempmätare.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]