Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niklasstahl
Någon som vet om/var man kan chippa/modifiera en 2,5T så den går att köra på E85. Någon som har prisuppgift?
Användarvisningsbild
av RobbanS
niklasstahl skrev:Någon som vet om/var man kan chippa/modifiera en 2,5T så den går att köra på E85. Någon som har prisuppgift?
Sälj o köp en 2.5 FT :-)-)
av Rådlös
Ja, som sagt, köp en färdig FFV om du siktar på en nyare bil. Annars går det att konvertera i stort sett vilken bil som helst. Men att mappa om är den dyraste metoden av alla. Att sätta i en så kallad Piggyback är betydligt enklare och till avsevärt lägre kostnad. Från en tusenlapp och uppåt 2-3 beroende på vad man väljer. Det finns andra metoder också, mer eller mindre bra. Gå in på: http://www.etanol.nu Där får du veta det mesta som du funderar över.
av Omek
RobbanS skrev:
niklasstahl skrev:Någon som vet om/var man kan chippa/modifiera en 2,5T så den går att köra på E85. Någon som har prisuppgift?
Sälj o köp en 2.5 FT :-)-)
:-)-)
av oldtimersmc
Det är samma motor så ladda den med vilket djävla e85 program du vill.
Men det är i mina ögon ytterst tveksamt att över huvudtaget köra på e85 ( vi är tämligen ensamma i sverige med att göra det), gissa varför...
e-bränslet har ett högre oktantal så att man kan ladda hårdare utan risk för "spikningar" men dessvärre så har etanolen ett lägre energinehåll så du får vräka in bränsle för att få lite "pang för pengarna"+ att du tvingas byta olja och filter mycket oftare.
Så är det mer effekt du vill ha så finns det massor av alternativ.
Om ditt motiv är att spara pengar så gör det dvs skit i E85

Ps Omek för fan! Ta en kurs i knyppling...
Användarvisningsbild
av Camel
oldtimersmc skrev: /.../ köra på e85 ( vi är tämligen ensamma i sverige med att göra det), gissa varför...
Stämmer inte helt. Och om jag ska gissa på något så blir det oljelobbyn...
http://etanol.nu/tanka.php
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... arch.phtml
oldtimersmc skrev:e-bränslet har ett högre oktantal så att man kan ladda hårdare utan risk för "spikningar"
Stämmer bra det. Redan med en 2,5FT i originalutförande märks klar och tydlig skillnad vid högfartskörning varma sommardagar. Går mycket bättre på etanol än bensin. :mrgreen:
oldtimersmc skrev:men dessvärre så har etanolen ett lägre energinehåll så du får vräka in bränsle för att få lite "pang för pengarna"+ att du tvingas byta olja och filter
Det stämmer att det går åt betydligt mer etanol än bensin i volym. Men med dagens priser är det billigare bränslekostnad att köra på etanol än på bensin. Fast bilen går så markant bättre på etanol att jag tankar det oavsett om det är billigare eller dyrare än bensin. Extra oljebyte ska göras på 2,5FT varje 1500 mil. Men ordinarie service ska göras varje 3000 mil eller varje år. Det som inträffar först. Eftersom Volvo räknar det extra oljebytet som en service vad gäller 1 års gränsen så innebär det faktiskt lägre servicekostnader om man bara kör 1500 mil per år eftersom oljebytet är billigare än en ordinarie service. :wink: Men jag kör lite mer än 1500 mil/år så för mig blir det något dyrare totalt.

Jag hade en 2,5T förut som jag ville etanolkonvertera. BSR i Växjö meddelade att de hade något på gång men de kom aldrig till skott med någon färdig konvertering så det blev inte av innan jag sålde bilen. Nu kör jag en 2,5FT och den har i princip samma motor som min förra bil och den går alldeles utmärkt på etanol. Jag är ingen överdriven miljömupp och kör dessvärre mycket oekonomiskt. Men jag har inte valt en bil med 231 hk original för att inte utnyttja dem. Jag gillar motorer, speciellt ottomotorer. Jag matar dem gärna bränsle som de gillar. Och etanol verkar motorerna gilla. :wink:
Användarvisningsbild
av hollan
kolvar och ventiler skiljer på 2,5t och 2,5ft så det här dravlet med att det är samma motor stämmer ej bara för att den ser likan dann ut så är det inte samma innehåll :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
Jag skrev i "princip" samma motor eftersom jag visste om att hårdvaruskillnader finns förutom mjukvaran.
På de flesta flexifuelbilar av olika märken brukar åtminstone ventiler och/eller ventilsäten skilja från den bensinvarianten. Likaså kapaciteten i bränslesystemet (pump/spridare) skiljer på många bilar. Fast att även kolvarna skiljer mellan 2,5T och 2,5FT visste jag inte. Det är bara att gasa vidare med min 2,5FT då för min del. :wink:
Användarvisningsbild
av crumpets
oldtimersmc skrev:Det är samma motor så ladda den med vilket djävla e85 program du vill.
Men det är i mina ögon ytterst tveksamt att över huvudtaget köra på e85 ( vi är tämligen ensamma i sverige med att göra det), gissa varför...
e-bränslet har ett högre oktantal så att man kan ladda hårdare utan risk för "spikningar" men dessvärre så har etanolen ett lägre energinehåll så du får vräka in bränsle för att få lite "pang för pengarna"+ att du tvingas byta olja och filter mycket oftare.
Så är det mer effekt du vill ha så finns det massor av alternativ.
Om ditt motiv är att spara pengar så gör det dvs skit i E85

Ps Omek för fan! Ta en kurs i knyppling...
Nej.
Användarvisningsbild
av hollan
nu var det inte riktigt dej jag menade camel
spridare skiljer sej och dränsleledningarna är i rostfritt istället för plast bränslepumpen skiljer etc
om jag inte minns helt fel är några år sen nu jag var på utbildningen! så har ft samma kolvar som R bilarna hade kan ha fel här men är dom inte smidda? ventilerna är rostfria
så som en annan skrev sälj din 2,5t óch köp en ft blir billigare och enklare och billigare skatt med för den delen

http://www.metro.se/nyheter/etanol-bill ... yvPFDPQpQ/

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]