- lör 10 mar 2012, 14:54
Någon som vet om/var man kan chippa/modifiera en 2,5T så den går att köra på E85. Någon som har prisuppgift?
Moderator: Moderatorer
niklasstahl skrev:Någon som vet om/var man kan chippa/modifiera en 2,5T så den går att köra på E85. Någon som har prisuppgift?Sälj o köp en 2.5 FT
RobbanS skrev:niklasstahl skrev:Någon som vet om/var man kan chippa/modifiera en 2,5T så den går att köra på E85. Någon som har prisuppgift?Sälj o köp en 2.5 FT-)
oldtimersmc skrev: /.../ köra på e85 ( vi är tämligen ensamma i sverige med att göra det), gissa varför...Stämmer inte helt. Och om jag ska gissa på något så blir det oljelobbyn...
oldtimersmc skrev:e-bränslet har ett högre oktantal så att man kan ladda hårdare utan risk för "spikningar"Stämmer bra det. Redan med en 2,5FT i originalutförande märks klar och tydlig skillnad vid högfartskörning varma sommardagar. Går mycket bättre på etanol än bensin. :mrgreen:
oldtimersmc skrev:men dessvärre så har etanolen ett lägre energinehåll så du får vräka in bränsle för att få lite "pang för pengarna"+ att du tvingas byta olja och filterDet stämmer att det går åt betydligt mer etanol än bensin i volym. Men med dagens priser är det billigare bränslekostnad att köra på etanol än på bensin. Fast bilen går så markant bättre på etanol att jag tankar det oavsett om det är billigare eller dyrare än bensin. Extra oljebyte ska göras på 2,5FT varje 1500 mil. Men ordinarie service ska göras varje 3000 mil eller varje år. Det som inträffar först. Eftersom Volvo räknar det extra oljebytet som en service vad gäller 1 års gränsen så innebär det faktiskt lägre servicekostnader om man bara kör 1500 mil per år eftersom oljebytet är billigare än en ordinarie service.
oldtimersmc skrev:Det är samma motor så ladda den med vilket djävla e85 program du vill.Nej.
Men det är i mina ögon ytterst tveksamt att över huvudtaget köra på e85 ( vi är tämligen ensamma i sverige med att göra det), gissa varför...
e-bränslet har ett högre oktantal så att man kan ladda hårdare utan risk för "spikningar" men dessvärre så har etanolen ett lägre energinehåll så du får vräka in bränsle för att få lite "pang för pengarna"+ att du tvingas byta olja och filter mycket oftare.
Så är det mer effekt du vill ha så finns det massor av alternativ.
Om ditt motiv är att spara pengar så gör det dvs skit i E85
Ps Omek för fan! Ta en kurs i knyppling...