Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beatnec
Tjena,

Jag har problem med att min backsensor(och backljus) glappar.
När jag lägger in backen så slår inte heller displayen om till backläge.

Jag hör ett svagt "tick" under växelspaken då backsensorn fungerar, men inget tick när den inte fungerar...om de nu är till någon hjälp.

Bilia säger att de vill ha minst 2000kr för att felsöka, vilket inte kändes alls kul.
Har besiktning inom en månad så jag antar att jag måste få fixat detta innan dess.

Kan någon beskriva hur man öppnar så man kommer åt givaren eller vad det nu är som sitter vid växeln?
Någon som vet om det går att köpa en nå givare och vad de isf kostar?

Just de ja, jag gjorde en felsökning via odb2 på bilia men fick inte upp några fel alls....
Med tanke på att felet kommer och går(mest ur funktion) så antar jag att det inte kan vara problem med säkringar.

Bilen det gäller är en v70 2.0F 2009, manuell, momentum, avtagbar dragkrok(om de nu har någon betydelse)

Tack!
Beatnec
Användarvisningsbild
av Camel
Så som du beskriver felet är jag nästan säker på trasig backljuskontakt i växellådan. Jag inte var den sitter på 2,0F men jag antar att lådan är samma som Ford MTX75 där sitter kontakten på toppen av växellådan. Isf bara att skruva ur och byta. Titta efter ledningar som är blå och svart/gul till kontaktstycket på backljuskontakten. Om du byglar ihop dessa ledningar så ska backljuset tändas. OBS! Ha växel i friläge om du provar att bygla.

(Klicka för större bild)
Bild
av beatnec
Camel skrev:Så som du beskriver felet är jag nästan säker på trasig backljuskontakt i växellådan. Jag inte var den sitter på 2,0F men jag antar att lådan är samma som Ford MTX75 där sitter kontakten på toppen av växellådan. Isf bara att skruva ur och byta. Titta efter ledningar som är blå och svart/gul till kontaktstycket på backljuskontakten. Om du byglar ihop dessa ledningar så ska backljuset tändas. OBS! Ha växel i friläge om du provar att bygla.

(Klicka för större bild)
Bild

Tack för hjälpen!
Har spanat lite under huven, men inte hittat något synligt.
Antar att den sitter under "den svarta lådan"? :roll:

Vill inte börja röja innan jag vet exakt vad som skall göras.
Har sökt som en tok efter någon guide eller iaf en sprängskiss men hittar nada
av sweborn
beatnec skrev:Tjena,

Jag har problem med att min backsensor(och backljus) glappar.
När jag lägger in backen så slår inte heller displayen om till backläge.

Jag hör ett svagt "tick" under växelspaken då backsensorn fungerar, men inget tick när den inte fungerar...om de nu är till någon hjälp.

Bilia säger att de vill ha minst 2000kr för att felsöka, vilket inte kändes alls kul.
Har besiktning inom en månad så jag antar att jag måste få fixat detta innan dess.

Kan någon beskriva hur man öppnar så man kommer åt givaren eller vad det nu är som sitter vid växeln?
Någon som vet om det går att köpa en nå givare och vad de isf kostar?

Just de ja, jag gjorde en felsökning via odb2 på bilia men fick inte upp några fel alls....
Med tanke på att felet kommer och går(mest ur funktion) så antar jag att det inte kan vara problem med säkringar.

Bilen det gäller är en v70 2.0F 2009, manuell, momentum, avtagbar dragkrok(om de nu har någon betydelse)

Tack!
Beatnec
Har du köpt den ny (privatköp) och den är mindre än 3 år? Om så, passa bollen till Volvo igen.
av beatnec
sweborn skrev:
Har du köpt den ny (privatköp) och den är mindre än 3 år? Om så, passa bollen till Volvo igen.
Tyvärr. Köpte den i höstas. Minns jag rätt så är den uttagen hösten/vintern 2008.
Användarvisningsbild
av Camel
Om jag har rätt i mitt antagande att Volvo 2,0F har en Ford växellåda typ MTX75 så kan du se var backljuskontakten är placerad på några bilder från ett Ford-forum (ursäkta svordomen :wink:). Kolla länken nedan. Ignorera de första bilderna då dessa är specifika för Fordbilen. Men bilderna som visar överdelen av växellådan med backljuskontakten synlig borde gälla även Volvo 2,0F
http://www.focusfanatics.com/forum/show ... p?t=160808
Om motor/växellåda är upphängda lika i V70II som i Focus vet jag inte. Om det är lika så blir det något krångligt då ett fäste måste avlastats/lossas.

Sprängskiss Ford MTX75:
http://www.drivetrain.com/parts_catalog ... ation.html
av beatnec
Lämnade in bilen förra veckan på service och fick backsensorn + ljus fixat.
Var först hos bilia i sisjön där de skulle göra full service(alla filter osv) + göra felsökning för 2000kr + fixa problet(minst 1800kr om det nu var backljuskontakten).

Avbokade allt samma dag då jag inte tyckte de kändes rätt.

Fick tips av en kompis som hade jobbat ihop med en kille på OD bilteknik(numera ägt av bilia).
Gick dit och de var hur trevliga och hjälpsamma som helst. Slutade med endast byte av olja och filter(då detta var den rätta servicen för 13k) + att de trodde att de skulle vara backljuskontakten och frågade om jag ville "chansa", men att de verkligen trodde att det var felet då de hade stött på det att par ggr tidigare.

Totalt gick service + reparation på 2200kr. nu är problemet löst och jag är hur nöjd som helst!
(betalade 800kr för ny kontakt + installation om jag minns rätt)

Kommer aldrig sätta min fot på bilia sisjön igen och OD bilteknik har nu en trogen kund. :-)-)

Stort tack för all hjälp jag fått av er på forumet! Mycket uppskattat!
Användarvisningsbild
av Camel
Roligt att det löste sig!

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]

Beställt nya sommardäck, får bli G[…]