Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Läste felkoder på min V70R 2004 och fick följande felkod CEM6C48. Enligt PPC-diagnosen lilla bibel kan utläsas:Transpondertyp

Någon som kan förklara?
av TK1974
Det är transpondern som sitter i varje nyckel/fjärrdosa som kommunicerar med bilen när man ska starta.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Ur Vadis: CEM 6C48
Villkor: Vid tändning på gör cem en transponderläsning. Om transpondern svarar med en okänd transponderkod som inte är godkänd(inte lagrad i minnet), ingen transponderkod alls eller med ett okänt kommunikationsformat sätts felkoden.
Obs! Denna felkod kan sättas till exempel om flera tändningsnycklar hänger på samma nyckelring när en av dem sätts i tändningslåset.

Felorsak:
-Tändningsnyckeln har en skadad transponder.
-tändningsnyckeln är av fel typ, har ingen transponder.
-Tändningsnyckeln tillhör fordonet, det vill säga den har rätt säkerhetskod programmerad i transponderns minne men nyckelns transponderkod är inte inprogrammerad på grund av att den raderats ut ur cem:s minne.
-Tändningsnyckeln är ny och dess transponderkod är ännu inte inprogrammerad i cem:s minne.
-Flera nycklar nära varandra så att flera transponderkoder lästs av vid transponderläsningen.Resultatet blir en okänd kod som är en blandning av flera nycklars transponderkoder.
-En elektronisk dörrnyckel var för nära antennenheten vid läsningen.
-En automatisk vägtullstransponder installerad för nära antennenheten.
-EMC- störningar (kraftiga elektriska fält) under kommunikationsfasen(vid start).
Osv, osv...

Felsymptom: Motorn startar ej.
Användarvisningsbild
av camaro69
Tack för bra svar.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]