Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tgneb
I funktionen "hitta min bil" ser man ju på kartan var bilen finns men en bit därifrån ses också en blå symbol med en rörlig pil. Vad visar denna?
av tgneb
I så fall är det fruktansvärt dålig precision på den indikationen. Flera hundra meter från mig själv medan bilens position visas nästan på metern när! Varför?
av KajJacob
En gissning är att din mobils GPS felar. Det är mobilens GPS som ger data för att indikera var du själv är och uppenbarligen har den problem med det, medan VOC i bilen ger var den är och gör det med precision tydligen. :)
av qwerty
Har din mobil riktig gps eller aGps ? riktig Gps visar din position med data från sateliter, aGps visar med hjälp av triangulering gentemot masternas signalstyrka från din gsm sändare i telefonen, usel precision för att vara snäll i ordvalet, kanske funkar inom +/-30m i en storstad där det är tätt mellan masterna, utanför storstäderna sjunker tillförlitligheten till +/-hundratals meter.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min telefon låter mig välja GPS (bra noggrannhet på min position, men bara utomhus) eller baserat på mobilanslutningen (ingen vidare noggrannhet, men fungerar så snart man har täckning). Tanken med den blå plutten med tillhörande pil är att du ska kunna se att du traskar i rätt riktning, om du försnillat din bil på någon okänd parkering. Men det fungerar inte pålitligt om du inte drar igång GPS i din telefon.
Hittar du lik förbaskat inte bilen kan du dra igång tutan från telefonen, när du kommit i närheten. Där kan det vara viktigt att du har rätt position för din telefon, för om den inte tror du är nära nog, tutar bilen inte heller.
av tgneb
Tack igen. Att jag fick så dålig positionsangivelse på mig själv berodde på att jag inte insett att jag måste aktivera GPS i min telefon. Nu funkar allt utmärkt och jag ser tydligt att den blå symbolen befinner sig där jag är.
Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Går väldigt trögt vid stillast&ari[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

@Eliaslundstrom , Värt att kolla, men f&arin[…]