NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej. Har gått i tankarna att byta upp mig lite från min S40 2,0T -01 till en V50 T5

Tänkte höra om ni har tips om vad man skall se upp med.
Jag hade tänkt köpa nåt för runt 100kkr och jag vill att det skall vara xenon på bilen. Som jag förstått ska jag då ha minst business + (eller momentum om det gäller nyare årsmodeller).

En jag pratade med sa att om jag skulle ha V50 så skulle jag köpa en som var MY 08 eller nyare eftersom att det var så mycket problem med de äldre. Vad exakt som var dåligt kunde han inte specificera men det var elfel han menade.
Är detta nåt som stämmer eller har han fått fel för sig.
MY 08 blir svårt med min budget.

Hade kunnat tänka mig en D5a också men de finns väl inte förens 07 och framåt om jag förstått saken rätt.
av Kluster
Kvalitetsmässigt är det ett steg åt det bättre fr o m MY08. T ex ljudisoleringen är mycket bättre. Dessutom får du ju den nyare "faceliften" som kom i samband med MY08 med t ex LED-bromsljus.
av Lövet
Det är mycket prat bland så kallade "experter" om S40/V50. I själva verket håller den inte ett dugg sämre kvalitet än tidigare Volvo. Det som har funnits är främst elfel, felaktiga tändningslås, och trasiga bensinpumpar. Dessa fel är med största sannolikhet åtgärdade vid det här laget och nu är det nog mer vanlig slitage du ska se upp med.

Jag hade en T5 som gått 11k mil och den var felfri under den tid jag hade den i alla fall. Törstig som ett as var den iofs så jag skulle rekommendera manuell.
av jumu01
Elfelen du talar om Tomas är kontakterna i A-stolparna som ärgade och dom gav en massa konstiga elfel och felmeddelanden, det enklaste är att kolla upp bilens historik om dessa är bytta.
Spara ett tag till och satsa på en faceliftad V50.
av Lövet
Finns knappt några faceliftade T5or, såldes nästa bara diesel och flexi sista tiden. Skillnaderna mot facelift är mycket små och inte värt pengarna tycker jag. Det är mest snack om "förbättrad kvalitet" utan substans. Det som faktiskt är ändrat är strålkastarna, bakljusen och kromvred runt radioreglagen...
av Kluster
andreas_lofgren skrev:Finns knappt några faceliftade T5or, såldes nästa bara diesel och flexi sista tiden. Skillnaderna mot facelift är mycket små och inte värt pengarna tycker jag. Det är mest snack om "förbättrad kvalitet" utan substans. Det som faktiskt är ändrat är strålkastarna, bakljusen och kromvred runt radioreglagen...
Jag vet att det var förbättrad kvalité då jag har haft både en V50 MY07 2,4i och en V50 MY08 2,0D. Sen om jag hade en mindre bra skruvad MY07 jmf med MY08 är svårt att säga men ja, jag upplevde detta som en klar skillnad mellan årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kluster: När du säger kvalitetsmässigt. Menar du att det är mindre fel på MY08 och framåt eller är det är bättre kvalitetskänsla.
Jag har riktat in mig på en som är manuell och utan AWD, för vad jag kan se så får man betala nästan 1 dl mer bensin för både automat eller 4WD.
Kollar man bilprovningsresultat så ligger ju S40N/V50 bra till, men sen finns det ju självklart mycket annat som inte SBP kollar på.

Funderar på att åka och kolla på denna. http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_V50_ ... ?ca=21&w=2
av Swopop
Innan jag köpte min D5:a så provkörde jag två T5:or, en manuell och an automat. Båda hade visserligen awd, men jag upplevde att den manuella gav mycket mer körglädje :)

Iom att den bilen du länkat till har business plusplus paketet så har du ju även helläder, vilket är att föredra då volvos T-Tec klädsel verkar spricka i sömmarna för många
av Kluster
Tomas88 skrev:Kluster: När du säger kvalitetsmässigt. Menar du att det är mindre fel på MY08 och framåt eller är det är bättre kvalitetskänsla.
Jag tycker det är bättre kvalitetskänsla. Sen om jag har fått "turen" att få en rejält ihopskruvad MY08 då när det begav sig är ju otroligt svårt att svara på :wink:

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]