Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swedala
Tja,

Har haft inne min bil ett X antal gånger nu på verkstad, kom precis hem nu efter att ha hämtat ut bilen.
Vill se om det är fler än mig som har haft mycket elektriska problem.

Jag hoppas att ni har haft mer tur än jag med era S60-bilar.
Hösten 2010 (November) levererades min S60 T6, jag var superglad över bilen.
Bilen fungerade väl i några månader men sedan började problemen.

Det första problemet jag fick var bilbälterna i baksätet, ibland så började det ge varningssignaler även om passageraren hade bältat sig.
Detta problem är ej löst ännu, Bilia har tittat på problemet nu några gånger men kan inte hitta felet.
Felet tycks uppträda slumpvis, inte ofta men väl när jag inte är på verkstad.

Några gånger har ett eller flera fönster åkt ner en bit, trots att jag har låst och lämnat bilen.
Först trodde jag verkligen att det var jag som hade lämnat dom nere och glömt ta upp dom när jag har lämnat bilen.
Men detta har hänt flera gånger och började först bli orolig för mig själv att jag hade blivit glömsk, men jag fick senare
bekräftat av Bilia att detta har hänt fler av deras kunder.

Sen började problem med vänster bakdörr, det gick inte att låsa den när jag lämnade bilen.
Jag har keyless-systemet så jag touchar bara handtaget på bakdörren när jag lämnar bilen.
Problemet är ej löst ännu efter att Bilia har bytt hantaget nu två gånger.

Sen fick jag problem med höger bakdörr också, den gick inte öppna ibland när jag låste upp bilen med fjärrkontrollen.
Vet ej om det är åtgärdat just nu i skrivande stund, glömde fråga om det när jag hämtade ut bilen.

Sen har jag haft problem några gånger med att jag inte har kunnat låsa bilen med fjärrkontrollen, vilket är jäkligt olyckligt.
Hänt ett par gånger och även detta glömde jag fråga om det var åtgärdat efter dagens besök (hade lite bråttom).

Till sist, jag har fyrhjulsdrift och nu börjar bilen låta som en stor lokaltrafikbuss när bilen är i dragläge (uppträder bara när bilen är kall i några minuter).
Felet är ej åtgärdat, skall bokas in på ett nytt verkstadsbesök för att åtgärda detta.

Någon annan som har haft liknande problem?

Upplever att det är lite väl mycket problem för en ny bil.
Jag har haft många nya bilar förr och aldrig haft såhär mycket problem.
Ang. beltesvarning bak, hender det kun når det er en eller två passagerare bak? Aldrig nar alla tre platser er upptagna? Det er ingen sensorer bak som kjenner av om det sitter i setet bak. Eneste måten det varnar på, er om någon tar på sej beltet for så å ta det av seg igjen. Det jag vill fram till er om någon av sidopassagerane setter sitt belte i fel lås, altså i låset til mittplatsen, upptecker at den inte passar riktig, och sen setter den på rett plats. Då vill det varsla.

Du kan forøvrigt kvittera vekk plinget med knappen ytterst på blinkljusspaken.
Har också haft problem med bältesvarnarna men det var väldigt länge sedan nu. Hade felet både fram och bak och ibland räckte det att koppla lös bältet och koppla fast det igen. Dock hjälpte inte det jämt utan ibland fick jag lov att stanna, stänga av bilen och starta den igen för att varningen skulle upphöra.

Vad som löste det vet jag inte - bilens mjukvaror är uppdaterade ett flertal gånger men det är säkert gjort i din bil med.
Senast redigerad av 1 SWEiNSANE, redigerad totalt 0 gånger.
Låter som på tok för mycket problem! :x

Jag har en MY12 V60 T6 R-design och den får för sig att det är låg batterinivå. Trots att bränslevärmaren inte varit igång på över två veckor och trots att jag har kört långt. Hoppas det är mjukvara!
SWEiNSANE skrev:Har också haft problem med bältesvarnarna men det var väldigt länge sedan nu. Hade felet både fram och bak och ibland räckte det att koppla lös bältet och koppla fast det igen. Dock hjälpte inte det jämt utan ibland fick jag lov att stanna, stänga av bilen och starta den igen för att varningen skulle upphöra.

Vad som löste det vet jag inte - bilens mjukvaror är uppdaterade ett flertal gånger men det är säkert gjort i din bil med.
Detta problemet tycks ha försvunnit nu efter sista verkstadsbesöket.
Men kanske lite för tidigt att säga ännu.

Idag fungerade det bra iaf när jag hade passagerare i baksätet :)
Det har aldrig varit något fel med bältesvarningen i din bil. Du har bara inte varit medveten att så snart som någon stoppat in ett bälte i någon av hållarna och sedan pluggat ur det så kommer bilen varna när den kommer i rullning. Denna varning bekräftas mha ett tryck på READ-knappen (vänster rattspak).

I allmänhet när det larmar trots att inget är fel, så har någon av baksätespassagerarna fått ner sitt bälte i hållaren för mittenplatsen, rättat sig och sedan kopplat sitt bälte i rätt hållare. Ur bilens synvinkel antar den dock att mittenplatsens passagerare är obältad.
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]