Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kortfattad info:
Volvo 855 GLT -1996 (Uttagen 951212)
Motorkod:B5254FS med luftpump
Miltal Gamla motorn: 39000 mil ca
Miltal Nya motorn: 22000 mil ca
Komp nya motorn: 13,5 på alla cyl enl skroten.

Förbrukningsiffror gamla motorn: Stad:0,9-1 Långkörning 0,75-0,9
Förbrukningssiffror nya motorn : Stad 1,3 Långkörning 0,9-1,1.

Historik:
Pga locktajtade bultar vid kamremsbyte så bröts bitar av motorgodset av och motorbyte var ett faktum. Bilen gick innan bra och ganska billigt.

Nuläget:
Bilen är om något mycket piggare, stabilare tomgång och lite tystare. Dock så är den väldigt törstig och jag tycker att lambdasonden visar lite underligt ( se längre ner)

Frågeställning:
Mitt felsökningsprogram (torque(androidapp) + elm327 bluetooth) säger att min lambdasond oftast ligger på konstant 0,2V alternativt eller spikar på 0,7V och säger även att bilen går i konstant "Open-Loop"
Hur skall en lambdasonds värden variera vid olika fall? Tex tomgång, låg/tung belastning, Acceleration och motorbroms?
Jag har för mig att jag ska få se nära inpå sinusvågor men har kanske förstått fel?
Dum fråga kanske, hette båda motorerna B5254 FS? Och bägge med luftpump och samma årsmodell? Det jag fiskar efter är om det är samma motorstyrning, och i så fall vad som mer byttes, tex styrboxen?
Tyvärr vet jag ingenting om hur sonden ska bete sig.
taxi skrev:Dum fråga kanske, hette båda motorerna B5254 FS? Och bägge med luftpump och samma årsmodell? Det jag fiskar efter är om det är samma motorstyrning, och i så fall vad som mer byttes, tex styrboxen?
Borde inte motorboxen följa med vid köp av motor?
Alfredo skrev:
taxi skrev:Dum fråga kanske, hette båda motorerna B5254 FS? Och bägge med luftpump och samma årsmodell? Det jag fiskar efter är om det är samma motorstyrning, och i så fall vad som mer byttes, tex styrboxen?
Borde inte motorboxen följa med vid köp av motor?
Det är exakt samma motorkod och årsmodell och båda motorer har luftpumpssystem. Båda bilarna verkar ha använt samma styrdon,
Motronic 4.4 (Den med OBD2 istället för blinkkod)
För att vara säker på att det inte var något kabelbrott på kabelhärvan från skroten så användes den gamla motorns kabelhärva
(Utifallatt kablarna kommit i kläm vid flytten)

Motorboxen brukar i regel inte från skrotarna vad jag förstått.
Senast redigerad av 1 lunnegren, redigerad totalt 0 gånger.
Level skrev:Tror det kan vara styrboxen eller har du möjligen kollat luftmassemätaren ?
Varför tror du att det är styrboxen? utveckla gärna dina tankar.
Jag har bara antagit att motorn + styrbox lirar fint eftersom motorn faktiskt går riktigt bra. Bara att förbrukningen ser lite tokig ut.
Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]