Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej va i tyskland i helgen.
Hade räknat till 100% på allt jag skulle köpa.

Så vikten va:

Alkohol 320kg.
En extra person som åker med 85kg.
= 405kg.

Bilen får lasta 450kg
+ 55kgTill godo då tanken nästan va tom.
= 505 kg ska jag kunna lasta.

Bilen Väger 1660kg. Enligt papperna.
Då ingår vikt på en person 70kg. Och fulltank?!

Stannade vid en våg på en rastplats."frivilligt" inga poliser sågs till.

Vågen visade 2.08-2.09 ton
Bilens totalvikt är 2.11 ton.

Enligt vågen så väger ju nästan bilen som den ska. Har ca 2-30kg tillgodo.
Men enligt räkningen så ska jag ha nästan 100kg till godo.

Väger bilen mer än vad den ska göra?
eller kan vågen visa fel?
Vi hade städat och tom bil.
Sen vet jag att alkoholens vikt stämmer.
MVH
När bilarna typas utgår de ofta från en tomhylsa till bil, alltså enklaste modellen utan utrustning. Det var rätt mycket snack om detta för några år sedan. Vissa bilar väger mycket mer än det som står i registreringsbeviset.
Vilket i så fall är rätt så dåligt.

Tänkt om jag skulle ha lastat 10flak till för att jag har räknat rätt och ska kunna göra det.
sen skulle polisen ha vinkat in mig och jag åker på böter för "50kg" mer tex.

Ska försöka väga bilen någon dag utan alkohol.
men egentligen. Hur noga är polisen om de vikar in en. Om man skulle ha 50kg övervikt.?!

Lite kul när man tänker på det. Skulle en hel familj. Eller 4-5 vuxna med lite packning sitta i en bil.
Så skulle de nästan ha övervikt bara de sitter i bilen. Inte många som tänker så.
Jonas_latt skrev:Vilket i så fall är rätt så dåligt.

Tänkt om jag skulle ha lastat 10flak till för att jag har räknat rätt och ska kunna göra det.
sen skulle polisen ha vinkat in mig och jag åker på böter för "50kg" mer tex.

Ska försöka väga bilen någon dag utan alkohol.
men egentligen. Hur noga är polisen om de vikar in en. Om man skulle ha 50kg övervikt.?!

Lite kul när man tänker på det. Skulle en hel familj. Eller 4-5 vuxna med lite packning sitta i en bil.
Så skulle de nästan ha övervikt bara de sitter i bilen. Inte många som tänker så.

Jag är ganska säker på att ditt sista exempel bemöts av betydligt mer förståelse och överseende av polisen än ditt förstnämnda. Det har ju blivit ett sätt att stoppa stor införsel genom att väga bilarna, det finns ju inte så många andra sätt för tull och polis att ingripa numera.

Angående vikten på din bil så har du inget för att hänvisa till pappersvikten, det är alltid ditt ansvar som förare att inte överlasta. Sen att pappersvikten är obscent dåligt angiven i många fall, det är ju en annan sak.
llesrof skrev:När bilarna typas utgår de ofta från en tomhylsa till bil, alltså enklaste modellen utan utrustning. Det var rätt mycket snack om detta för några år sedan. Vissa bilar väger mycket mer än det som står i registreringsbeviset.
Stämmer verkligen det?
Brorsan o jag har likadana bilar. Allt som skiljer är att jag har latväxel.
I papprena är min 150kg tyngre. Hans bil är mer eller mindre basutrustad medans min är i det närmaste max utrustad.
Jag trodde den viktskillnaden berodde på utrustningen.
Jonas_latt skrev:Min är inte import.
Tycker ändå det är konstigt . Det som står i pappret borde stämma. annars
Kan man inte räkna ut vad man får lasta,dra m.m
Det som står i pappret borde stämma men gör inte det av den anledning jag beskrivit. Det var mycket snack om detta för några år sedan.
För min egen bil (V70II 2,5FT R-Design man 6 vxl. MY11) anger Volvo en tjänstevikt på 1798 kg och enligt transportstyrelsen är tjänstevikten också 1798 kg.

För en annan i princip likadan bil (V70II 2,5FT Summum man 6 vxl- MY10) anger Volvo en tjänstevikt på 1667 kg och enligt transportstyrelsen är tjänstevikten 1652 kg.

Vart tog de (drygt) 100 kilona vägen? Ja, de gick nog upp i rök eftersom bilarna är ungeför lika tunga i verkligeheten. Stor diskussion om att bilarna var registrerade med för lätt tjänstevikt ledde till att många biltillverkare nu anger tyngre tjänstevikt för samma modeller. Troligen är den tyngre tjänstevikten den som är mest riktig i detta fall. Om så är fallet skulle man med ovanstående V70II M10 riskera överskrida tillåten totalvikt om man lastat tillåten lastvikt enligt pappren men bilen i verkligheten väger som en MY11. Vems är ansvaret för detta? Förarens, det hjälper inte att skylla på registrerade uppgifter.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]