Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, nu är det så här när jag gjorde service på min bil för 4-5månader sen så när jag skulle ta bort oljepluggen så var den fast svetsad i tråget och fick göra en tillfällig lösning och nu ska jag byta tråget vid nästa service och min fråga är det någon skillnad på oljetråg mellan GL eller 16v? Jag får ett tråg av min kompis och tråget kommer från en GL.

För att se bild på mitt tråg: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1541744
Oavsett om det är samma tråg eller inte (vilket jag inte vet), byt upp dig till en oljepump. T.ex denna 7849-1 Oljebytarpump, manuell från Hjertmans (Duger det till Volvo på sjön, så duger det till Volvo på land). Fungera riktigt bra. Kräver dock tjocka handskar (den blir varm). Har använt den dom sista åren. Man slipper ju krypa under.

Mvh
Lennart
Re: Skillnad på oljetråg volvo 740 gl eller 16v
av sicnarf Igår, 20:52

Finns för 109 kr på Biltema,Hjertmans tar 189 för samma.
Lurad igen,altså. Skämt och sidå, Jag köpte min för c:a120kr och då kollade jag inte på Biltena. Tror inte dom hade den då.
av frodde89 Idag, 02:11

okej, hur funkar den då? ska man använda den där i oljestickan är?
Jo, den funkar genom oljestickan. Man får vara lite försiktig när man kör ner slangen. När oljan är varm (ju varmare, desto lättare att pumpa) blir slangen mjuk och böjer sig lätt. Kan hamna "var som helst" i motorn då.

Mvh
Lennart
Det där med mjuk slang som böjer sig i en U-form är välkänt för båtägare. Det löser man genom att sätta på ett metallrör på den biten som man stoppar ner i motorn. Försök med ett mässingsrör i lagom dimension. Ytterdiameter så att den går ner i oljestickhålet och innerdiameter så stor som möjligt för mest flöde. Längden uppskattar man så lång det behövs, måtta på utsidan. Slangen mellan pumpen och röret behöver ju inte vara lång.
Ett tips till i sammanhanget, kapa röret lite snett eller fila en liten vågform på rörspetsen ~ Det underlättar så att inte röret ställer sig på trågbotten och tätar till.
lennarte skrev:
av sicnarf Igår, 20:52

Finns för 109 kr på Biltema,Hjertmans tar 189 för samma.
Lurad igen,altså. Skämt och sidå, Jag köpte min för c:a120kr och då kollade jag inte på Biltena. Tror inte dom hade den då.
av frodde89 Idag, 02:11

okej, hur funkar den då? ska man använda den där i oljestickan är?
Jo, den funkar genom oljestickan. Man får vara lite försiktig när man kör ner slangen. När oljan är varm (ju varmare, desto lättare att pumpa) blir slangen mjuk och böjer sig lätt. Kan hamna "var som helst" i motorn då.

Mvh
Lennart

Okej, men det är väl bara att ta en lång slang och köra ner? för då finns det ingen risk att man tappar ner den i hålet?
Rådlös skrev:Det där med mjuk slang som böjer sig i en U-form är välkänt för båtägare. Det löser man genom att sätta på ett metallrör på den biten som man stoppar ner i motorn. Försök med ett mässingsrör i lagom dimension. Ytterdiameter så att den går ner i oljestickhålet och innerdiameter så stor som möjligt för mest flöde. Längden uppskattar man så lång det behövs, måtta på utsidan. Slangen mellan pumpen och röret behöver ju inte vara lång.
Ett tips till i sammanhanget, kapa röret lite snett eller fila en liten vågform på rörspetsen ~ Det underlättar så att inte röret ställer sig på trågbotten och tätar till.

Det var en smart ide. Men kan man ha ett gammalt bromsrör?
Jag använder Legris pneumatikslang (har det på jobbet) som är rätt styv (betydlig styvare än t.ex Festo) och det funkar om man kör den rakt ner till man "känner" att det tar emot. Det går lätt att trycka längre men då går den åt fel håll. Den som följde med (Hjertmans) var ganska styv, så den funkade också. I Volvo "på sjön" är oljestickan ofta mycket längre och går en krokigare väg (AQ 131 (B23) i alla fall) så det är svårare med metallrör. Marinmotorerna är ju ofta mer "inbyggda" än på våra "gamla" Volvobilar. En viktig sak är (se ovan) att inte ha den rakt avklippt.

Mvh
Lennart
Frodde: Det går säkert med ett bromsrör, men jag tror att det är alldeles för liten innerdiameter så det kommer säkert att ta lång tid att få upp all olja. Kolla i stället om ett bränslerör skulle passa bättre. Dom är väl 8 mm i diameter, tror jag? Annars finns det mässingsrör i alla möjliga diameterar om du går till en välsorterad järnaffär.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]