Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Hoppas kunna få lite tips och idéer om ett problem jag fick igår på min XC70 -05. Utan, åtminstone vad jag kunnat upptäcka, förgående missljud, problem eller tecken började gul varningstriangel & meddelande om "anti-sladd service erfordras". Samtidigt slutade sladdlampan lysa och endast framhjulsdriften fungerade. Säkringen till AWD i bagaget (7.5) går så snart jag sätter i en. Att "nolla" med batteribortkoppling hjälper i ca tre :-DD sekunder när jag vrider på tändningen.

Har sedan tidigare problem med läkage av motorolja & kylarvatten. Vardera ca 2 liter på 100-150 mil. Garantijobb. Ingen extern läcka. Ingen olja i vattnet & inget vatten i oljan. Enligt Volvo turbo & eventuellt toppblockspackning. Motorn har börjat gå lite sämre nu. Märks främst på tomgång. Bilen är mycket välskött & fullservad. Drygt 30000mil.

Angående AWD/DSTC så prövade jag även att koppla ur DSTC med knappen dock utan reaktion, meddelande, förändring eller förbättring. Lampan på knappen tändes & släcktes bara.

Har dessutom ett missljud. Börjar som ett svagt vinande men ökar snabbt till ett hysteriskt tjutande/ylande. Håller i sig någon minut och försvinner sedan. Har bara hänt ett par gånger med veckor emellan. Dock viner det, i olika volym från lågt till medel, vid vänstersväng. Sker inte alltid men oftast. Och när det väl börjat fortsätter det så fort jag svänger lite vänster. Mer sväng = mer ljud. Ljudet påminner om fläktrem i dåligt skick. Låter som om det kommer framifrån, möjligen mer till höger.

Så har Ni några idéer om AWD/DSTC, orsak eller lösning?
Eller har Ni idéer om missljudet? Kan de två ljuden hänga ihop? Och kan de hänga ihop med AWD/DSTC?
Troligtvis matarpumpen har du fått fram några felkoder?
Andra än kommunikationsproblem styrenheter som blir automatiskt om säkringen har gått,ingen ström fram till AOC.
Dra ur kontakt stycket till matarpumpen koppla på 12v och kolla om den går lätt.
Efter det kan du sätta i säkringen och se om den smäller igen,(kontaktstycke till pump ur)
Läs ut felkoderna. DEM-0006 Trasig matarpump.
Med en trasig säkring kommer du att få felkoder kommunikationsproblem mellan styrenheter.
Läs gärna mina inlägg om samma problem.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]