Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holtis
Hej! Undar om det är någon som har bytt handbromsvajern/a på sin S40?
Min högra vajerhar gått av vid bromsoket, så frågan är hur man kommer åt hela vajern underifrån, om man behöver lyft eller om det räcker med att palla upp med domkraft och pallbockar.

Alla tips och eller bilder mottages med öppna armar :-)
av Holtis
volvo51 skrev:Det räcker med pallbockar, du måste även lyfta på mattan i baksätet.
Byt bägge det blir inte bra annars.
Strålande, skall göra ett försök idag :D Tack för feedbacken.
av Holtis
Lite feedback ifall någon annan behöver byta, tyvärr så vart det inga bilder men men...
Det fungerade bra med att palla upp bilen "högt" bak så jag kom under, där vajern satt fast på tre ställen med ½tums bultar, sedan lossade jag mittkonsolen i bilen och släppte på spännskruven helt och lyfte ut vajern, därefter s´å droga jag bara ut den underifrån och lossade den från fästet i bromsoken (bara att dra tillbaka och vinkla ut den)
Sedan petade jag in den nya vajern i hålet i bottenplattan och den hamnade precis på rätt ställe, så jag slapp lyfta på baksätesmattan, sedan var det med enkelhet jag fick dit vajern på samma plats där den satt tidigare, sedan vart det samma sätt på vänster sida, där den satt än bättre till, sedan så justerade jag in vajern så att dom låg "på" och inte glappade på "kroken" på bromsoket, detta tog ca 1½ timme från det att domkraften åkte under bilen tills den åkte ur och bilen sänktes ned.

Nu hoppas jag att bilprovningen blir nöjda i morgon :-)

Tack för tipsen, bra forum detta. :-)
Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]