Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plast
Hej!

Nu har den gamla trotjänaren börjat ge upp... Volvo 855, 1994, 32000 mil, B5252. Den startar alltid när den stått ett tag, och går sen bra i ett par km, men sen när motorn börjar komma upp i normal arbetstemperatur så dör den alltid! Det börjar med att gasen "släpper" och motorn går ner i varv, och om jag då kopplar ur så är det ojämn tomgång (dippar med jämna mellanrum) och försöker jag sen gasa igen så dör motorn helt.

Och sen är den helt omöjlig att få igång, länge. Det räcker inte med att den blir kall, häromdagen väntade jag 2.5h i -10 grader (gjorde bara ett startförsök under den tiden) och då gick den igång med nöd och näppe. Så det känns som att motorn har blivit sur och att kanske hela problemet är att den får alldeles för mycket bensin hela tiden. Funkar bra med kallstarten, men sen får den soppa i överflöd som att den chokar.

Vad kan det bero på, nån givare eller relä?
Användarvisningsbild
av taxi
Tempgivaren sitter vid termostaten, inte svårt. Den ger info både till instrument och motorstyrning. Men om tempmätaren går upp som den ska så skulle jag tro att givaren är fungerande. Å andra sidan vet jag inte hur känslig tempmätaren är, givaren kanske kan fela mycket för motorstyrningen men lite för instrumentet?
Har du felkoder?
av plast
Fick inga relevanta felkoder, bara relaterade till bromsarna. Bränslepumpsrelä har jag precis bytt och sett att det fungerar. Vevhusventilationen har jag inte kollat, och vet jag inte hur man gör. :)
av plast
Men jag tänker att om det vore skit i maskineriet nånstans så skulle den gå dåligt jämt, eller i alla fall lite slumpvis. Eller har jag fel? Nu lägger den alltid av precis när den blivit varm, och går bra fram till dess.
av Guilty
Det du beskriver påminner om hur min ena 850 betedde sig förra vintern.. Då va det vevhusventen som va igensatt av gammal olja och mög ;)
Inga större problem att åtgärda, i mitt fall böt jag oljeavskiljaren (oljefällan som dom envisas med att kalla den hos upplands motor) samt blåste rent slangar från olja och torkade ur allting noga, länken jag skickade visar hur du går tillväga, även om detta inte skulle va lösningen på ditt problem är det verkligen att rekomendera när din bil gått så längt som den gjort, tror dom gör det vid stora servicen med det va väl 12000 mil sen ;)
Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]