Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snöräv
Hej,

Jag är på jakt efter en begagnad XC70 i prisklassen <100 000 SEK och det verkar som att en 01:a - 05:a med ca 15 000 mil på mätaren platsar där, och det verkar även finnas gått om dem :D

Det jag undrar är finns det något speciellt som man bör ta hänsyn till när man tittar på dessa olika årsmodeller, t.ex. Haldex-system, automatlådor eller liknande?

Om man t.ex. bör man köpa 0X-årsmodell eller nyare eftersom fyrhjulsdriften blev bättre då eller ska man undvika just årsmodell 0X eftersom dom värmepaketen krånglar ofta eller liknande. Man vill ju försöka undvika sådana överaskningar om man kan :-O)

Kortsagt vad skiljer 01:or från 02:or och 02:or från 03:or o.s.v.

Tacksam för svar, hjälp och allmänna synpunkter! :-)-)
Rent generellt kan jag väl tycka att manskall undvika modellerna med sviskonkoppling och satsa på en med haldex. Motorn uppgraderades i samband med denna förändring och heter då 2,5T och det har bättre vridmoment. Faceliften gjorde rätt mycket för utseendet och jag tycker att de äldre bilarna ser rätt trött ut.
Men Haldex kom väl redan 2002 på de med motoralternativ 2,5T (210Hk), eller?

Är själv också nyfiken på att köpa en XC70....

Vad jag har funnit förutom de vanliga som fanns på V70 (styrleder, länkarmar, luftmassemätaren) så har jag bara läst om problem med viskokopplingen och att de skulle vara törstiga.
Jocke67 skrev:Men Haldex kom väl redan 2002 på de med motoralternativ 2,5T (210Hk), eller?

Är själv också nyfiken på att köpa en XC70....

Vad jag har funnit förutom de vanliga som fanns på V70 (styrleder, länkarmar, luftmassemätaren) så har jag bara läst om problem med viskokopplingen och att de skulle vara törstiga.
...som kom 2002 som modellår 2003.
Hej Allihop,

Och tack för tipsen! Det känns som att jag kommer att sikta på 2003 eller senare då jag vill unvika viskokopplingen. Helst hade jag velat ha konstant fyrhjulsdrift men det verkar ju inte finnas hos volvo. Däremot så känns det inte som att "faceliften från 2005 är nödvändig och värd pengarna.

Som sagt, tack för tipsen!
Vad menar du men konstant fyrhjulsdrift? XC70 med haldexkoppling levererar 95 procent av kraften till framhjulen och 5 procent till bakhjulen men kan vid behov fördela kraften 50/50 mellan fram- och bakaxel. Bilen är alltså inte 100 procent framhjulsdriven tills framhjulen börjar spinna. Du har alltid drivning bak och systemet ligger konstant och känner av varvtalsskilnader mellan fram-och bakhjulen och reglerar kraftflödet mellan dessa. Sedan finns det andra system som alltid ger hälften av kraften till bakhjulen oavsett om det behövs eller inte om det är detta som du kallar permanent fyrhjulsdrift.
Jo och permanent awd drar ju mer soppa och behövs ju inte ex på sommaren. Haldexkopplingen har ju fått mycket beröm pga snabbheten att fördela kraft till bakhjulen vid behov, vilket viscon inte var känd för.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]