Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcus_T
Har just köpt min "nya" volvo :)

s60 2003a.

När jag öppnar bagageluckan så slår den nästan i bakrutan, dämparna (är det gasdämpare?) är söndriga i övre fästena på båda sidorna så de stoppar inte upp luckan.

Är detta ett vanligt fel/problem?

Har ni några förslag på hur jag kommer över ett par sådana här dämpare på billigaste sätt, kan tänka mig att Bilia tar tusan mycket betalt.

Kanske någon rent av har några till salu :)
Användarvisningsbild
av CarMan
du ska kolla så gångjärnen inte är glappa & sen montera ett par nya små plast stopp, så luckan inte kan öppna sig för långt, för då går dämparna sönder.
Marcus_T skrev:Har just köpt min "nya" volvo :)

s60 2003a.

När jag öppnar bagageluckan så slår den nästan i bakrutan, dämparna (är det gasdämpare?) är söndriga i övre fästena på båda sidorna så de stoppar inte upp luckan.

Är detta ett vanligt fel/problem?

Har ni några förslag på hur jag kommer över ett par sådana här dämpare på billigaste sätt, kan tänka mig att Bilia tar tusan mycket betalt.

Kanske någon rent av har några till salu :)
Jag kan nog ordna sådan åt dig om du är intresserad...skicka gärna ett PM...
av Marcus_T
CarMan skrev:du ska kolla så gångjärnen inte är glappa & sen montera ett par nya små plast stopp, så luckan inte kan öppna sig för långt, för då går dämparna sönder.
aha, så det är därför de gått sönder, måste springa ut och inspektera lite till :)

tack för tipset!
av Marcus_T
Nu har jag undersökt :)

Har hittat ett hål som det finns lite plast-rester i, här misstänker jag att
"stopparna" skall sitta. Hur får jag tag på nya sådana här?
"Plastbitar till backluckan" är nog inte så beskrivande.
Bild

Såhär ser dämparna ut, blir väl till att byta dem.
Bild

och vänstersidan
Bild
Senast redigerad av 1 Marcus_T, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Marcus_T skrev:Nu har jag undersökt :)

Har hittat ett hål som det finns lite plast-rester i, här misstänker jag att
"stopparna" skall sitta. Hur får jag tag på nya sådana här?
"Plastbitar till backluckan" är nog inte så beskrivande.
Bild

Såhär ser dämparna ut, blir väl till att byta dem.
Bild
ska kolla på jobbet vad vi har....jag återkommer till dig senast måndag nästa vecka,,,har sparat ditt PM....
Användarvisningsbild
av CarMan
stoppen köper du på närmaste volvobutik. dom har även dämparna & allt annat till din bil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Dämparna finns säkert på mekonomen till bra mycket bättre pris än hos volvohandlaren, så var det till min V40 jag har förut i allafall.

/Martin

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.