Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moffe
Har nyligen fått min V60 D5 AWD automat...
Nu undrar jag ett par grejer.
1. Kan man se när nästa service är? Hur länge det är kvar till den i km eller tid. (så som i vag bilar och i andra)
2. Hur kan jag se motorns temp?
3. Hur hittar jag oljetempen eller nivån? (har inte oljesticka) Har försökt "scrolla" igenom färddatorn.
av pergrein
1. Det går inte att se. Det kommer en text som säger när det är dags.
2. Via OBDII utdaget och en ELM327 (Bluetooth) och en app till mobilen.
3. Står i manualen tror det var nyckelläge 2 och så skrollar du fram det i "färddatorn"

Mvh
Per
av moffe
1. Ok...det får väll duga. lite synd. kan va trevligt att kolla ibland.
2. Hmm...det är nog mycket skumt att den inte har det. Att man måst använda nån ODBII plug.
Vet inte många bilar som inte har detta.
3. Hmm... har keyless. Är nyckelläge 2, startad motor? Har försökt skrolla igenom där men inte hittat något.
Manualen står det att det är ett tillval? Fanns inte att välja...och ingen sticka har den heller. Kanske man måst åka till Volvo.

4. Skall den faktisk säga till att ingen använder bälte bak när man startar bilen? Även fast där är ingen eller att där är ingen tyngd på bänken. Borde varna ändast då skulle man tycka.
Användarvisningsbild
av MartinS
4, den varnar om duhaft bakdörren öppen inna du startar. Detta kan inaktiveras av verkstaden.

Nycklläge två är tryckt startknapp i två sek utan atg hålla ner bromsen (p atomat, ve e p manell).

/Martin
av pergrein
Volvo har inget men Heico har ett till fotstödet...

Mvh
Per
av Erst
moffe skrev: 2. Hmm...det är nog mycket skumt att den inte har det. Att man måst använda nån ODBII plug.
Vet inte många bilar som inte har detta.
Jag har hört flera uttrycka samma åsikt som dig att de saknar motortempvisning, men själv saknar jag den inte. Men jag är ändå nyfiken på vad ni använder informationen till? Varför vill du veta motorns temperatur?
av moffe
Exempel att man vill inte belasta motorn om den är kall, inte före den är uppe i "normala" temperaturen.
Sedan också vill man se när det är riktigt kallt ute om motorn blir alls varm. Behöver man använda sig av extra värme eller inte. Även detta sköts automatiskt när det behövs men man kan ha stängt av funktionen.
av pergrein
Jag hade velat ha visning av motortempen nu när vi hade från -33 till -41 ett par dagar.
Jag satte plast för grillen och då började den blåsa varmt ca:8km tidigare än när jag vara utan plasten.
Skulle man se motortempen så ser man ju när det är dags för plasten i grillen (ej snyggt men det fungerar).

Mvh
Per
Volvo V50 "Mr White"

20250516_161716.jpg En liten vår bild p&ar[…]

Är det bara jag som upplever att nya bilar […]

Hur ser omvandlaren ut? Allt som fjädrar det […]

Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]